Kan vi håpe at Fornebubanen nå kommer på skinner?

En manglende utbygging av Fornebubanen har vært en stor utfordring for utviklingen av et bedre boligmarked i Oslo-området, og da selvsagt spesielt på Fornebu. Det har vært en stor ansvarsfraskrivelse fra offentlige myndigheter som har ført til at banen ennå ikke er realisert - og planleggingsarbeidet er så langt heller ikke mye å rope hurra for. 

Med opprettelsen av en ny etat i Oslo til å styre prosjektet kan vi håpe på at det nå blir fortgang i sakene.

Og er det noe som har manglet i utviklingen av en Fornebubane, er det nettopp konkrete handlinger. Det har vært utredet mye, men gjort lite. Noe av utfordringen den senere tiden er beslutningen om at Akershus fylkeskommune selv skal eie banen på sin side av grensen. Dette medfører at Sporveien i Oslo Ikke kan ta hånd om hele prosjektet, og at man da eventuelt måtte ha gått for en full anbudskonkurranse. Dermed har dette vært en nøtt å løse for partene, og løsningen ser ut til å bli opprettelsen av en ny Fornebubane-etat i Oslo som tar hånd om jobben.

Dette kan jo, som enkelte har påpekt, bare føre til en enda mer innfløkt prosess med enda flere aktører som skaper en uoversiktlig situasjon. Vi synes likevel at det viktigste nå er at man får fart på sakene, og at det faktisk skjer noe. Hvilken etat som har ansvaret og hvilket navn den får, er ikke det viktigste – det avgjørende nå er at man får konkrete handlinger og at man rett og slett evner å få utbyggingen på skinner.

Man har snakket om Fornebubanen i årtier, og at dette skulle bli en viktig del av utbyggingen av Fornebu. Utviklingen og utbyggingen av Fornebu har kommet til fulle, men banen har uteblitt, noe som skaper store utfordringer for den videre utviklingen av dette viktige boligområdet. Det finnes en rekke store prosjekter som er klare til å realiseres, men manglende kollektivløsninger til og fra området kan sette en effektiv stopper for dette. Med boligmangelen man opplever i Oslo-området om dagen, er dette områder som helt klart burde vært klare for markedet. Vi må selvsagt heller ikke glemme hvilke muligheter for utvikling som ligger langs hele den nye banetraseen. 

Det er derfor å håpe at man nå virkelig får en ny giv i utbyggingen. At den nå blir forsinket i forhold til de opprinnelige planene er slett ingen overraskelse - det måtte komme. Men man har snakket lenge om dette nå – nå er det faktisk tid for handling. Så får vi håpe uroen som nå er i ferd med å oppstå rundt den nye organisasjonen faller på plass, og at man får frem en handlekraftig organisasjon som skal ta dette arbeidet videre.