Barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Lanserer håndverkerportal for forbrukerne

Allerede i 2017 skal Forbrukerrådet lansere en egen portal som skal hjelpe forbrukerne med å bestille seriøse håndverkere.

Det skriver økonominettstedetE24i en artikkel.

Barne- og likestillingsminister Solveig Horne har, ifølge artikkelen, gitt Forbrukerrådet i oppdrag å lage en splitter ny forbrukerportal for å gjøre nordmenn til bedre bestillere av håndverkertjenester.

– Portalen er ment å skulle styrke forbrukernes mulighet til å ta gode valg. Vi håper spesielt på at portalen skal få flere til å skrive kontrakt med håndverkeren, da manglende kontrakt er en av de aller største kildene til forbrukerklager på dette området, sier hun til E24.

Lansering i 2017

Horne kommer også med en sterk oppfordring til bransjen om å være i god dialog med Forbrukerrådet under arbeidet med portalen.

– Dette går jo på deres eget rykte, og det vil være en fordel for byggebransjen også om man får luket ut de useriøse aktørene fra markedet. Jeg tenker at det også er noe som vil kunne motvirke arbeidslivskriminalitet.

Hun understreker at Håndverkerportalen ikke skal være en konkurrent til de eksisterende anbudstjenestene.

– Det vil ikke være mulig å hente inn anbud i portalen. Denne tjenesten vil heller utfylle og være et supplement til anbudstjenestene. Det viktigste med portalen er heller ikke pris, men å finne ut av seriøsiteten til firmaene, slår Horne fast.

Prosjektleder Elin Vestrum i Forbrukerrådet opplyser overfor E24 at målet er å ha en førsteversjon av Håndverkerportalen klar i løpet av januar 2017, med en endelig lansering i april samme år.

– Forbrukerrådet ser for seg at det på portalen skal gis en kvalitetsvurdering av alle firmaer i byggenæringen. Det skal ikke kreves avgifter for å få være med i oversikten, legger Vestrum til.

Sentral godkjenning

Ideen om Håndverkerportalen har vært i sirkulasjon siden 2012, og byggebransjen har fra starten av vært tungt involvert for å få den på plass.

– Vi mener det er helt avgjørende at den nye sentrale godkjenningen må digitaliseres, og at den bør ligge i bunnen for en slik portal, sier administrerende direktør i BNL, Jon Sandnes til E24.

Sandnes og BNL mener at det beste grunnlaget for en håndverkerportal er å digitalisere sentral godkjenning, slik at man i sanntid kan innhente informasjon om foretakene fra de ulike registrene.

– Dersom man ikke finner noe informasjon om det foretaket man søker i en slik løsning, bør alle lamper lyse rødt, mener Sandnes.