Illustrasjon: Femern AS

Stanser signeringen av kontroversiell milliardkontrakt

Kontrakt for bygging av tunnel mellom Rødby i Danmark og Puttgarden i Tyskland skulle egentlig skrives under i begynnelsen av mai, men klager på tre av tilbudene har stanset signeringen.

Det skriver det danske fagtidsskriftet Ingeniøren i en artikkel på sine nettsider.

Utbyggingsselskapet Femern AS annonserte at det planlagte underskriftsarrangementet 13. mai måtte avlyses etter å ha tatt imot klager på tre av tilbyderne i tunnelkontrakten Rødby-Puttgarden.

Kontrakten er beregnet å komme på rundt 45 milliarder danske kroner, og utbyggingsselskapet beskriver situasjonen hvor kontraktsignering må utsettes som prekær.

– Femern AS har den 11. mai 2016 mottatt en klage på anbudsprosessen for Femern—tunnelen fra to av de bydende entreprenørene. Selskapet har ut av forsiktighet valgt å utsette underskrivingen av kontraktene med de vinnende entreprenører, som var planlagt 13. mai 2016, sier pressesjef Jens Villemoes til Ingeniøren.

Verdens lengste

Femern-forbindelsen vil bli verdens lengste senketunnel hvis prosjektet gjennomføres.

Det totale prosjektkostnaden for det rekordsprengende prosjektet er beregnet til 52,6 milliarder danske kroner, men allerede, skriver det danske fagbladet Ingeniøren, er i alt 13,2 milliarder kroner brukt i igangsettelsen av prosjektet, ved bygging av første parsell fra Ringsted til Nykøbing Falster i Danmark.

Entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors er hyret for å utforme den 18 kilometer lange senketunnelen, ramper og portaler, bruer, dammer, bomstasjoner og administrasjonsbygg. Cowi er rådgivende ingeniør for konsortiet, som består av aktører fra Frankrike, Belgia, Nederland, Tyskland, USA og Danmark.

Ifølge en artikkel i svenske Byggindustrin, skal mellom 120 og 140 ingeniører hos Cowi jobbe med kjempeprosjektet i opptil tre år.

Kontrakten for grave- og innbygningsarbeider er vunnet av konsortiet Fehmarn Belt Contractors, som består av entreprenører fra Danmark, Tyskland og Nederland, med Sweco som rådgivende ingeniør.

Ikke godkjent

Forbindelsen er beregnet å ferdigstilles innen 2028, men til tross for dansk vedtak og ferdig underskrevne milliardkontrakter, er spørsmålet om bygging fortsatt fullstendig åpent på den tyske siden.

I Tyskland er nemlig ikke tunnelen miljøgodkjent, og tyske miljøvernorganisasjoner har lovet å bringe en eventuell godkjenning for retten. Tysklands transportminister Reinhard Meyer har overfor Norddeutscher Rundfunk uttalt at risikoen for at en tysk godkjenning havner i rettsapparatet er så godt som 100 prosent.

Revisjonsselskapet Ernst & Young har, ifølge danske Ingeniøren, foretatt en ekstern kvalitetssikring av Femerns finansielle analyse, og har kommet frem til at forsinkelser i prosjektet vil koste omtrent 500 millioner danske kroner i året. Utbyggingsselskapet vil, ifølge revisoren, måtte betale 150 millioner hvert forsinkede år til entreprenørene i prosjektet.