Lovende takter fra Nye Veier

Torsdag ble det kjent hvilke fire entreprenører som blir med videre i prosessen for å sikre seg den første Nye Veier-kontrakten, E18 Tvedestrand-Arendal. I utvelgelsesprosessen ble det fokusert på andre faktorer enn bare pris.

Det er selvsagt godt nytt for den norske anleggsbransjen som i lang tid har kommet med ønsker om mindre fokus på pris. Nå kan det se ut til at de blir hørt. Nye Veier har i alle fall så langt, i større grad enn man tradisjonelt har gjort innen norsk infrastrukturutbygging, fokusert enda mer på andre faktorer enn bare pris. I sitt foreløpige arbeid i dette kontraktarbeidet har de, i tillegg til selve prisaspektet, vektlagt erfaring fra tilsvarende arbeider, tilbyderens ivaretakelse av helse, miljø, sikkerhet, sikring, ytre miljø og kvalitet samt tilbyders rolle som samfunnsaktør. I tillegg er naturligvis stilt økonomiske krav, krav til skatte- og mva-attest, samt firmaattest.

Dette er faktorer norske anleggsselskaper har mulighet til å score høyt på, og det viser også de valg Nye Veier har gjort i prekvalifiseringsprosessen. Totalt var det ti virksomheter som ville bli med i konkurransen om å bli prekvalifisert til totalentreprisen på E18. Bant dem seks utenlandske og fire norske. Tre av de norske ble med videre, i tillegg til Hochtief Infra. Detaljene i utvelgelsesprosessen kjenner vi selvsagt ikke til, men det er klart at prosessen som er kjørt, viste at mange av de utenlandske ikke fikk bli med videre.

Vi regner med at den nye statlige utbyggeren vil følge den samme praksisen for de kommende storprosjektene, og det skal derfor bli interessant å se om vi får den samme utviklingen her. Innen en rekke andre store infrastrukturprosjekter i Norge den senere tiden har nye aktører i markedet kommet sterkt på banen, mange har levert tilbud, og mange kontrakter er også vunnet av aktører som ikke har vært med så mye i Norge tidligere. Med den nye praksisen bør de mer etablerte aktørene i Norge ha enda bedre muligheter til å vinne frem, og det er hyggelig å se at man nå går for grundige prekvalifiseringsrunder før man får bli med videre. Dette vil i stor grad kunne være med å bygge opp under både kvaliteten, HMS-arbeidet og ikke minst seriøsiteten i den norske anleggsbransjen.

Det er heller ikke tvil om at det den senere tiden har vært mye diskusjon rundt verdiskapningen som skapes rundt infrastrukturutbyggingen her i landet – og hvor viktig dette er for byggenæringen og hele det norske samfunnet. Nye Veier signaliserer gjennom dette at de ønsker å sikre at virksomheter som viser samfunnsansvar skal vinne frem, så blir det opp til hver enkelt å tolke hva som kan legges i dette, og om dette holder helt inn. Bruk av denne typen kriterier fordrer selvsagt også en kompetent byggherreorganisasjon, som vet hva de skal etterspørre og vektlegge.

Det blir spennende å se hvem som til slutt får det første gigantprosjektet til Nye Veier, og hva som til slutt vektlegges i utvelgelsesprosessen. Selv om det er tre norske virksomheter med i finalen, er det ikke sikkert at oppdraget går til noen av disse.