– Vi kan være en pådriver for miljøvennlige løsninger ved å bygge trafikken i tunneler under bakken i de store byene, noe som vil gi en stor miljøgevinst spesielt i Oslo, sier Frode Nilsen.Lene W ConradiKjersti Kvalheim Dunham og Jan Fredrik Lund.Ruth Gunlaug Haug

Vil pådrive det grønne skiftet

Styreleder Frode Nilsen i NFF mener det grønne skiftet kan bidra til flere anleggsoppdrag for fjellsprengnings- og tunnelbransjen.

– Vi kan være en pådriver for miljøvennlige løsninger ved å bygge trafikken i tunneler under bakken i de store byene, noe som vil gi en stor miljøgevinst spesielt i Oslo, sier Frode Nilsen til Byggeindustrien.

Miljøvennlige løsninger

Utspillet fra LNF-sjefen kom under temadagen til NFF tirsdag: Utfordringer i dagen – miljøvennlige løsninger i grunnen. NFF ønsker å sette fokus på miljøvennlige løsninger på fremtidens transportbehov, fra overordnede nasjonale føringer i forslag fra NTP, til de tekniske utfordringene blant annet knyttet til å gjennomføre anbefalingene i KVU Oslo-Navet.

– Må tenke annerledes

– Mange av problemene samfunnet står overfor, kan løses under bakken. Vi må tenke litt annerledes enn det vi har gjort tidligere. Flere tunneler vil gi mindre CO2-utslipp fra biltrafikken. Dessuten kan utfordringene rundt økte nedbør løses ved å lede vannet i tunneler under bakken, mener Nilsen, som i januar i år ble utnevnt til professor II ved Universitet i Tromsø, institutt for geologi.

– E18 et miljøprosjekt

Blant foredragsholderne på NFF-dagen var Asker-ordfører Lene W. Conradi, som snakket om miljøprosjektet Vestkorridoren.

– Dette er virkelig et miljøprosjekt. Veien i dag er i alle fall ikke et miljøprosjekt, og det er grunnen til at vi trenger en ny vei med miljøtunneler. Målet forprosjektet er å tilrettelegge for fortsatt vekst i Oslo, uten vekst i personbiltrafikken. E18 er landets mest trafikkerte vei, og går gjennom et av landets mest befolkede områder, sa Conradi.

– Utfordringer og muligheter

Avdelingsdirektør Kjersti Kvalheim Dunham i Vegdirektoratet, og leder av faglig komite i NFF, var tirsdag ordstyrer på temadagen.

– Det grønne skiftet vil både gi utfordringer og muligheter for oss som driver med tunnelbygging og undergrunnsanlegg. Å fjerne trafikken fra byen blir av mange sett på som et miljøtiltak, det vil også skape muligheter for fjellsprengnings- og tunnelbransjen, sier Dunham til Byggeindustrien.