Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus står hardt på kravet om ny E18 vestover.

Innspurt i slaget om E18

Hvor mye skal bilistene betale i bompenger, og hva skal pengene brukes til? Temaet setter fyr på forhandlingene om ny E18 vest for Oslo.

Forhandlingene mellom Oslo og Akershus om Oslopakke 3 skulle egentlig være sluttført 10. mai, men denne fristen ryker. Målet for partene er fremdeles å bli enige om en avtale som kan legges fram for bystyre og fylkesting innen sommerferien. Men om det lykkes, er en annen sak. Tiden er i ferd med å renne ut.

– Det er krevende forhandlinger, sier en kilde som sitter tett på forhandlingene til NTB.

Strid om E18

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus står hardt på kravet om ny E18 vestover, mens det rødgrønne flertallet i Oslo sier nei til prosjektet, «slik det foreligger i dag».

I tillegg til at det vil øke biltrafikken, er det altfor dyrt, mener samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

Den planlagte utbyggingen er anslått å koste om lag 36 milliarder kroner. De rødgrønne anfører at man for samme pris kunne bygge ut Fornebubanen, anlegge ny T-banetunnel, oppgradere sykkelveinettet og sørge for trikk på Ring 2.

Tilhengerne av ny E18 slår på sin side fast at det er på høy tid med utbedringer av en av de mest trafikkerte veistrekningene i landet, der køene ofte er svært lange.

Bompenger

E18-prosjektet skal delvis finansieres ved bompenger. Det er lagt til grunn i Nasjonal transportplan og godkjent av Stortinget. Det er ikke opp til lokalpolitikerne alene å avgjøre veiens skjebne, men finansieringen har de særlig innvirkning på.

I klartekst er det enighet om at bompengetakstene i Oslo-ringen skal økes, men avstanden er stor når det gjelder summene det snakkes om.

En skisse som er lagt fram i forhandlingene tar til orde for å øke prisen for bilister fra Akershus til Oslo fra dagens 48 kroner til 120 kroner for dieselbil i rushtiden.

– Det blir for dyrt. Det er vanskelig for folk å akseptere et sånt nivå, sa Solli til NRK i forrige måned.

Avstand

Lan Marie Nguyen Berg parerte med å vise til at Solli faktisk vil ha mer bompenger enn Oslo-byrådet, siden hun sier ja til bompenger på den nye E18. Der er det planlagt tre nye bommer, som hver skal koste 20 kroner å passere. Prisen for én bil tur/retur blir dermed 120 kroner – i tillegg kommer utgiftene til dagens bomring.

De rødgrønne frykter at E18-bommene vil gjøre det vanskeligere å få aksept for økte satser i den eksisterende bomringen. Resultatet vil kunne bli mindre penger til kollektivprosjekter, poengteres det.

Fylkesordfører Solli viser på sin side til at avgjørelsene knyttet til nye E18, i realiteten ble fattet for fire år siden.

– Bomsnittene på E18 vil først komme opp når veien er bygget, for å finansiere én og én parsell. Betalingen i hvert snitt vil være ganske lav i forhold til bompengeringen ellers, anførte hun overfor NRK nylig.

Flere prosjekter

De rødgrønne i Oslo håper å få nedskalert E18-prosjektet kraftig i forhandlingene, samtidig som bompengesatsene ellers øker så det virkelig monner, ikke minst i rushtiden. Hensikten er å begrense biltrafikken og sikre finansiering av nye kollektivtiltak i Oslo og Akershus.

Oslo-delegasjonen skal også være villig til å la «egne» bompenger betale for samferdsels- og byutviklingstiltak i Sandvika, samtidig som Akershus vil bruke av sin bompengeandel på tiltak i Oslo, som for eksempel en ny T-banetunnel.

Oslopakke 3 ble lansert i 2008 og sist reforhandlet i 2012. Planen strekker seg til 2032 og omfatter drift og utbygging av veier og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus. Planen må vedtas av bystyret i Oslo og fylkestinget i Akershus før den godkjennes av Stortinget.