Foto: Statens vegvesen

Stor aktivitet på E6 Rognan-Fauske

Tunnelarbeider og rassikring gir økt kjøretid.

Det pågår et omfattende arbeid for å oppgradere og øke sikkerheten i Kvænflågtunnelen og Saksenviktunnelen på E6 i Nordland. I februar i år ble det innført stenge- og kolonnetider som fortsatt gjelder. Nylig ble det behov for ytterligere, midlertidige tiltak som berører trafikantene.

- På grunn av arbeid i vegbanen har vi måttet redusere kjørebredden i tunnelene, og da må vi ha kontinuerlig ledebil for å ivareta sikkerheten til de som skal forbi, sier byggeleder Stian P. Rystad i Statens vegvesen til vegvesen.no. Trangere forhold gjør at restriksjonene gjelder selv når det ikke pågår arbeid.

I tillegg gjør Staten vegvesen nødvendig rassikring i et område på Stamnes i mellom disse tunnelene.

- I sum fører dette dessverre til at det i en periode tar lenger tid å komme seg i mellom Rognan og Fauske enn vi har opplyst om tidligere. Det må vi bare beklage, sier Rystad.

Om et par uker skal noen av hindringene på strekningen være borte.

- Da skal arbeidet med fjellrensken på Stamnes være ferdig, og ordningen med kontinuerlig ledebil vil opphøre for Saksenviktunnelen. Den vil derimot fortsette i Kvænflågtunnelen til uti juli.

Det vil være fri ferdsel gjennom tunnelene i ukene 29-30-31 på grunn av ferieavvikling på anlegget.

- Vi vil at arbeidet med å få tryggere veger og tunneler skal være til minst mulig ulempe, men det er utfordrende å jobbe midt i trafikken. Vi er nødt til å gjøre noen restriksjoner som handler om sikkerhet, både for de som skal passere og de som utfører arbeidene. De som skal kjøre lengre strekninger kan dessuten oppleve annet arbeid i tillegg, og derfor anbefaler vi å følge trafikkmeldingene på www.175.no. Så skal vi gjøre det vi kan for at folk skal være orientert og kan planlegge turen sin med mest mulig forutsigbarhet, sier byggeleder Stian P. Rystad.

Saksenviktunnelen er lengst sør av de to tunnelene. Den er 1148 meter og sto ferdig i 1992. Tunnelen skal få ny belysning som blir automatisk regulert ut fra hvor mye lys det er på utsiden, nye nødtelefoner for hver 250. meter, ny ventilasjon, nye tekniske bygg, rømningslys, og bom som kan slippes ned dersom tunnelen må stenges.

Kvænflogtunnelen er 1747 meter og sto ferdig i 1968. Den får samme omfattende oppgradering som Saksenviktunnelen, og i tillegg avløpssystem for håndtering av brannfarlig væske, samt system for videoovervåking fra Vegtrafikksentralen.

Det er om lag 14 km mellom disse to tunnelene.

Arbeidet startet i februar 2016 og vil pågå et års tid.

Mellom disse to ligger den 180 meter lange Setsåhøgdatunnelen, som også vil få en viss oppgradering. Det blir nytt lys, ny vann- og frostsikring og et teknisk bygg på nordsida av tunnelen. Arbeidet skal etter planen starte til høsten.