XL-byggs butikker fra Søgne i sør til Alta i nord klatrer på Norsk Kundebarometer.
Mens byggevarekjeden i fjor fikk 71. 4 av maksimalt 100 mulige poeng i kundetilfredshet og 78,1 poeng i lojalitet, scorer de i år henholdsvis 73,6 og 85,1 poeng.
De scorer dermed høyest blant byggevareselskapene i undersøkelsen:
Plass | Selskap | Tilfredshet | Lojalitet |
1 | XL-Bygg | 73.6 | 85.1 |
2 | Montèr | 71.2 | 80.6 |
3 | Byggmakker | 71,2 | 76,8 |
4 | Maxbo | 70,9 | 82,9 |
- Vi er fornøyd med å være best i vår bransje for andre år på rad, men skal ikke stoppe her, sier administrerende direktør Rune Smestad i Nordek AS/XL-BYGG i en pressemelding.
Kjededirektør Willy Flermoen i XL-BYGG mener det er flere årsaker til framgangen.
- Den kanskje viktigste årsaken er vår langsiktige satsning på faghandel i mange år, sier han.
Flermoen påpeker også at personlig service og rådgivning innenfor deres fagfelt tillegges stor betydning.
Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
Mer enn 9000 forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester hos.
Det var nettstedet Finn.no som i år gikk til topps i kundebarometeret. De oppnår en kundetilfredshetsscore på 84,8 av maksimalt 100 oppnåelige poeng, og vinner med det Kundetilfredshetsprisen 2016.
– Norske forbrukere ønsker seg bedrifter som kan hjelpe dem med å få en enklere og mer effektiv hverdag. Det har FINN.no lykkes med å få til gjennom flere år, konstaterer høyskolelektor Pål Rasmus Silseth ved Handelshøyskolen BI. Han er prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved BI.
- Nøkkelord
- Byggevarer