All deklarering av farlig avfall må nå gjøres elektronisk. Illustrasjonsfoto.

Nå er det slutt på papirskjema for deklarering av farlig avfall

Har du ikke kommet deg på nett med deklarering av farlig avfall? Nå er du nødt.

1. mai var datoen alle produsenter og mottak av farlig avfall måtte få med seg. Etter denne datoen kan man ikke lenger bruke papirskjemaene for deklarering av farlig avfall. Alle deklarering skal skje via nettsiden avfallsdeklarering.no.

Treg overgang

Muligheten for å deklarere farlig avfall digitalt har vært til stede i ett år, men overgangen har gått svært tregt, melder Miljødirektoratet.

Per i dag har cirka 1900 av drøyt 23 000 avfallsprodusenter som har tatt i bruk det nye elektroniske systemet, men det

– Vi er ikke fornøyd med oppslutningen. Nå har vi forenklet, forbedret og digitalisert og så følger ikke næringslivet opp, uttalte direktør Ellen Hambro til Miljødirektoratets internettside i februar. Da hadde kun 820 avfallsprodusentert begynt å ta det elektroniske systemet i bruk.

Mette Follestad, fungerende seksjonsleder for seksjon for avfall og gjenvinning i Miljødirektoratet, opplyser at det i de siste dagene har vært et større digitalt trykk på avfallsdeklareringen enn det har vært tidligere.

̶ Ja, nå er det slutt på papirskjemaene, så nå har ikke bedriftene noe valg. Men vi synes det har drøyd ut i seneste laget, sier hun til Byggeindustrien.

̶ Har dere vært flinke nok til å gjøre dette kjent, eller er det bedriftene som er sløve?

̶ Det er nok en kombinasjon. Avfallsprodusentene er en sammensatt gruppe som består av både små og store aktører. Vi har informert gjennom vår internettside og de arrangementene vi har deltatt på sammen med bransjen, sier Follestad.

Effektivisering og bedre oversikt

̶ Hvorfor innfører dere dette nye systemet?

̶ Fordelen er effektivisering og at det skal gi bedre oversikt. Selv om det er en barriere for mange å ta i bruk elektroniske løsninger, blir det enklere for avfallsprodusentene. Vi får et bedre tallmateriale som vil gi bedre oversikt over avfallsbransjen. Det vil også gi kunnskap om hvor vi bør sette inn tilsynsressursene, opplyser hun.

Bedriftene må delegerer riktig rolle i Altinn til superbrukeren (administrator), opprette bedriftsprofil og sluttbrukere så er det klart til å deklarere. På nettsiden ligger det også veiledere med forklaringer.