Trafikkforvaltning søker tre nye ledere

Statens vegvesen arbeider for at både gående, syklende, kjørende og kollektivreisende skal komme trygt fram. Vi planlegger, bygger, drifter og vedlikeholder riks- og fylkesveger og har tilsyn med kjøretøy og trafikanter. Som fylkeskommunenes og statens vegadministrasjon bidrar vi med faglig grunnlag for politiske beslutninger og setter dem ut i livet. Vi er en stor samfunnsaktør med over 7600 engasjerte medarbeidere med bred kompetanse fordelt på Vegdirektoratet og fem regioner.

FirmaStatens vegvesen Vegdirektoratet
FylkeOslo
Søknadsfrist15.05.2016

Vil du være med på utviklingen av et spennende fagområde i Statens vegvesen?

Vi søker ledere til tre nyetablererte kontorer ved seksjon for trafikkforvaltning i Vegdirektoratet. Seksjonen har myndighetsansvar, forvaltningsansvar og utviklingsansvar for underlagte fagområder og er endel av Veg- og transportavdelingen. Seksjonen arbeider aktivt for å bidra til samfunnsnyttige tjenester for befolkningen. Dette skjer gjennom utvikling av regelverk, faglige veiledninger, utvikling av systemer og tjenester, legge til rette for god fremkommelighet, forsvarlig miljø og høy sikkerhet i vegtransporten.

Ansvar og arbeidsoppgaver
Som leder vil bli en del av seksjonens ledergruppe sammen med seksjonsleder. Ditt hovedansvar vil være å lede arbeidet i enheten, med fag- og personalansvar, samt budsjett- og resultatansvar. Du vil være ansvarlig for utvikling av eget fagområde og seksjonen generelt. Det er videre viktig at du kan bidra til faglig samhandling og best mulig ressursutnyttelse i seksjonen. Oppgavene i enhetene vil innebære kontakt med Samferdselsdepartementet, andre etater samt fagbransje- og organisasjoner.

Kontor for digitalisering vil bestå av ca. 8 medarbeidere med følgende fagområder:

  • standardisering innenfor intelligente transportsystemer (ITS), og ITS i Nasjonal transportplan
  • oppgaver knyttet til reiseplanlegging både for kollektivtransport og på veg samt datagrunnlag for disse
  • nasjonal standard for elektronisk billettering for kollektivtransport og tilsvarende bransjenorm
  • operativ miljøforvaltning med grunnlag for iverksetting av miljøtiltak

Kontor for trafikkteknikk vil bestå av ca. 8 medarbeidere med følgende fagområder:

  • trafikktekniske virkemidler som trafikkskilt, vegoppmerking og signaler
  • veg- og tunnelbelysning
  • tilrettelegging for gående og sykling
  • kompetanseansvar og opplæringssystem for arbeidsvarsling
  • faglig støtte og rådgivning

Kontor for trafikkstyring vil bestå av ca. 9 medarbeidere med følgende fagområder:

  • samordning og utvikling av landets vegtrafikksentraler
  • vegmeldinger og tjenester for trafikk- og reiseinformasjon
  • trafikkberedskap og retningslinjer for håndtering av hendelser på veg
  • meteorologi- og tiltaksbasert beslutningsstøtte for vinterdrift
  • infrastruktur/utstyr for registrering og overvåking av trafikk i sanntid

Kvalifikasjonskrav
Du må ha 4-5 års utdanning fra universitet eller høgskole innen tekniske, økonomiske eller samfunnsvitenskapelige fag. Omfattende og relevant erfaring innenfor de aktuelle fagområdene kan kompensere for manglende formell utdanning. Du må videre ha kunnskap om fagområdet i enheten. Oppgavene tillagt stillingene krever at du har god skriftlig og muntlig formuleringsevne. Erfaring fra ledelse i offentlig virksomhet er en fordel.

Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra NOKUT ( www.nokut.no)

Dette ønsker vi oss
Vi ser etter trygge ledere som har evnen til å lede dyktige fagfolk på en tydelig og utviklende måte. Vi ønsker at du skal finne balansen mellom operativt og strategisk arbeid, mellom fag og forvaltning og mellom arbeid og fritid både for medarbeiderne dine og deg selv.

I Statens vegvesen ønsker vi å være profesjonelle, fremtidsrettede og inkluderende. Som leder av kontoret er det viktig at du

  • kommuniserer og samhandler godt, ser løsninger og kan vise handlekraft også gjennom faglig styrke
  • engasjerer medarbeidere og samarbeidspartnere slik at du bidrar til utvikling og gode leveranser
  • jobber målrettet for at Statens vegvesen skal være imøtekommende, ha omtanke for omgivelsene og være tilgjengelig

Alle ledere i Statens vegvesen må ta ansvar for å utvikle sine medarbeidere og seg selv, og være bevisst på at de er rollemodeller og kulturskapere.

Vi tilbyr

  • introduksjonsprogram og fadderordning
  • egne lederutviklingsprogram
  • fleksitid og gode ordninger for avspasering
  • pensjonsordning og mulighet for lån i Statens pensjonskasse
  • etatsskoler og gode muligheter for faglig påfyll

Lønn avtales nærmere i samsvar med vår lønnspolitikk.

Statens vegvesen skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile befolkningen. Vi legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om din søknad kan bli offentliggjort selv om du har bedt om unntak fra offentlig søkerliste. Du vil bli varslet om dette.

Kontaktperson Nærmere opplysninger om stillingene får du ved å kontakte avdelingsdirektør Jacob Trondsen på tlf. 913 50 422.

Søk stillingene på www.vegvesen.no/jobb - ledige stillinger i Vegdirektoratet innen 15. mai 2016 eller søk her

Vis flere stillinger: