Kjersti Granum

Vil finne ut mer om klimaeffekten av fortetting utenfor sentrum

- Vi trenger mer kunnskap om effektene av trafikkreduserende tiltak utenfor sentrum, sier enhetsleder Kjersti Granum i Plan- og bygningsetaten i Oslo. 

– Derfor lyser vi nå ut en konkurranse om et forskningsprosjekt for å finne ut mer.– Derfor lyser vi nå ut en konkurranse om et forskningsprosjekt for å finne ut mer, sier hun.

Hvordan byene utvikles og hvor nye boliger, arbeidsplasser og handel er lokalisert har stor betydning for bilbruken. Oslo og andre storbyer i Norge bruker en knutepunktbasert byutviklingsstrategi hvor areal- og transportplanlegging ses i sammenheng for å sikre bærekraftige transportformer.

- Fra tidligere forskning vet vi at konsentrert utbygging i sentralt i Oslo har positive klima- og miljøeffekter, sier Granum. Den tette byen gir økt kollektivbruk, flere fotgjengere og høyere sykkelandel – og det betyr en reduksjon av utslipp og forurensning.

- Teoretisk har flere forskere antatt at knutepunktfortetting utenfor sentrum vil også gi redusert vekst i utslipp av klimagasser og lokal luftforurensing.

- Med dette forskningsprosjektet vil vi skaffe en empirisk forankret studie, sier Granum. 

– I prosjektet skal forskerne se på klima- og miljøeffekter av knutepunktfortetting utenfor sentrumsområder i Oslo, Bergen og Kristiansand.

Kollektivknutepunkter er ikke like: Både geografisk lokalisering, funksjonelt innhold, type kollektivtilbud, størrelse og fysisk utforming varierer. 

- Relevante spørsmål for utredningen er derfor knyttet til om det kan påvises ulike effekter for ulike typer knutepunkt og om det kan identifiseres forskjeller med hensyn til hvilke funksjoner som vektlegges i kollektivknutepunktene. Det kan for eksempel være forskjeller mellom knutepunkt med mange arbeidsplasser, knutepunkt med bolig og næring, og knutepunkt med vekt på boligutvikling.

- På denne måten kan vi skaffe oss et bedre kunnskapsgrunnlag for å utvikle Oslo til en grønnere og tettere by, sier Granum.

Konkurransen har en ramme på 1,2 millioner kroner og er finansierte av KS Program for storbyrettet forskning. Frist for å levere tilbud er 25. mai. Arbeidet skal foregå fra juli 2016 og ferdigstillelse er i slutten av juni 2017.