Half wood and half plastic

I mange år har Trex Company konkurrert med tredekke produsentene i USA. Nå ønsker de å gjøre det samme i Norge.

Trenger ikke beis eller maling, ingen fliser, rotner ikke, sprekker ikke. Dette er hva Trex Company reklamerer med når de skal presentere Trex Easy Care Decking. Trex er et dekke som hovedsakelig består av like deler gjenvunnet tre og sagflis og resirkulert plastikk fra for eksempel plastposer. Etter flere suksessfulle år i USA ønsker nå selskapet å utvide horisonten. Siden november har Drew Paterson fra Trex Company besøkt en rekke europeiske land for å presentere Trex og sondere markedet. - Trex får de beste egenskapene ut av både plastikk og tre. Plastikken beskytter treet mot fuktighet, mens treet blant annet beskytter plastikken mot ultrafiolette stråler. Hvis mann ser bort ifra at det må vaskes, kan Trex kalles vedlikeholdsfri, sier Paterson. Trex har også den fordelen at det mye lettere enn tre kan formes sik man selv ønsker det. Dekket blir i dag brukt til alt fra terrasser og brygger til gangområder ved amerikanske turistmagneter.

Varierende klima

Å legge dekke med Trex er noe dyrere enn tre, men Paterson mener man raskt sparer inn disse pengene på andre områder. - For oss er det viktig å fokusere på holdbarheten og det faktum at det ikke trenger vedlikehold. Det er et produkt som takler alle typer klima i mye større grad enn tre. Skandinavia har et varierende klima og er derfor et veldig interessant marked for oss, sier Paterson.

Liten markedsandel

Til tross for at det i fjor ble produsert rundt 27 millioner meter Trex, utgjør foreløpig denne type dekke bare en liten prosentandel av markedet. Tre har fortsatt 94% av markedsandelen i USA, mens Trex tar seg av halvparten av den resterende prosentandelen. - Det er ingen tvil om at tredekke er vår hovedkonkurrent, det er et alternativ til tre vi skal være. Det er ikke de andre som driver med alternativt dekke vi skal ta markedsandeler fra, sier Paterson. De siste års tall fra Trex Company viser da også at de er på rett vei. Blant annet massive reklame kampanjer har gjort at Trex Company kan slå i bordet med en økning i omsetning på 68 % de siste fem årene. Trex har etter hvert også mottatt en rekke priser i USA. Oppfinnelsen i seg selv og det faktum at dette er et miljøvennlig produkt, er noe av det Trex er blitt hedret for. Om det blir noe heder og ære i Norge er for tidlig å si, men de er nå ute etter samarbeidspartnere og har allerede vært i samtaler med aktuelle aktører.