Daglig leder i Aldesa Norge, Jose Maria Argüelles (til venstre) og Torbjørn Naimak, regionvegsjef for Statens vegvesen Region nord. Foto: Statens vegvesen

Spansk entreprenør signerte for Harstadåstunnelen

Onsdag ble kontrakten for oppdraget med å bygge Harstadåstunnelen i Harstad signert mellom Vegvesenet og spanske Aldesa construcciones S.A.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding onsdag.

– Selv om dette er den første jobben de har fått for Statens vegvesen, så føler vi oss sikre på at vi har fått en seriøs og god entreprenør, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak, som signerte kontrakten på vegne av Harstadpakken.

Skanska har tidligere sendt brev til Vegvesenet hvor de har klaget på at spanjolene ikke er kvalifiserte for jobben. Vegvesenet har på sin side avvist klagene.

Harstadåstunnelen får en lengde på 1.450 meter, og skal avlaste og redusere gjennomgangstrafikken i Harstad sentrum, samtidig som den vil binde nordsiden og sørsiden i byen tettere sammen.

– Tunnelen er et av de viktigste delprosjektene i Harstadpakken, og vil i seg selv redusere unødig fremtidig gjennomgangstrafikk i sentrum med opptil 40 prosent, forklarer Naimak. 

Dette håper Vegvesenet å oppnå med Harstadåstunnelen:

  • En reduksjon av biltrafikken gjennom sentrum med minst 40 prosent i 2040.
  • Forbedret fremkommelighet for den trafikken som nødvendigvis må gå i sentrum.
  • Redusert trafikkstøy og støvproblemer i sentrum.
  • Et mer trafikksikkert sykkel- og fotgjengervennlig bysentrum.
  • Et forbedret bomiljø i øvre bydel.
  • Forbedret trafikksikkerhet langs kommunale veier i øvre bydel.
  • Redusert biltrafikk og slitasje på kommunalt veinett i øvre bydel.
  • Trygg og god fremkommelighet for biltrafikken i aksen nord-sør.
  • Bedre tilrettelagte forhold for utvikling på nordsiden av byen.
  • Reduserte kostnader for næringstrafikken.

Anleggsarbeidet er forventet å starte i løpet av mai/juni, og vil ifølge planen ta drøyt tre år å fullføre. Tunnelen skal etter Vegvesenets fremdriftsplaner stå ferdig høsten 2019.