Norwegian Property og Bleed mottok Merket for god design for eiendomsprosjektet Monier på Skøyen i Oslo. Foto: Norwegian Property.

Designpris til kontorbygg med honning

Norwegian Property har med Monier skapt et spesielt eiendomskonsept med café og birøkter. Nå hedres arbeidet med Merket for god design, sammen med to andre prosjekter fra Vestre og Snøhetta.

Det var onsdag ettermiddag Norwegian Property med A-lab og Bleed, Snøhetta og Vestre med designer Lars Tornøe mottok den prestisjefylte designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), ifølge en pressemelding. 

Utdelingen fant sted på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, som er Norges viktigste møteplass for inspirasjon, nettverksbygging og faglig påfyll.

– Disse prosjektene er treffende eksempler på at design går hånd i hånd med arkitektur og byutvikling. Både Vestre og Norwegian Property tar grep for å bygge gode urbane miljøer der mennesker møtes og trives sammen. Mennesker er i fokus også i Snøhettas unike utstilling, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter.

Norwegian Property: Kontorbygg med honning
I et konservativt eiendomsmarked har Norwegian Property, arkitektfirmaet A-lab og designbyrået Bleed skapt et eiendomskonsept som skiller seg klart fra konkurrentene.

Les Byggeindustriens prosjektomtale av Monier.

Det oppsiktsvekkende ved eiendomsprosjektet Monier er at også miljøet rundt bygget utvikles - en nærliggende park er oppgradert, en jernbaneundergang er pusset opp, en bydelskafé - med honning fra birøkter - er etablert.

– Tidligere sto det et utdatert og introvert bygg på Monier-tomten. Vår ambisjon har vært å skape et moderne og miljøvennlig bygg med solid egenidentitet som samtidig passet godt inn i omgivelsene. I tillegg skulle vi bidra til å oppgradere tilliggende grøntområder, forbedre kommunikasjonslinjene på Skøyen og generere økt aktivitet på gateplan gjennom butikketableringer, sier Stine Bendiksen, markedskoordinator i Norwegian Property.

Dette skulle trekke spennende og solide leietakere til bygget, noe selskapet har lyktes med. Expo Nova og Bolia er blant leietakerne som har kommet til på gateplan, og 95 prosent av lokalene er leid ut.

– Vi bestemte tidlig at en tydelig designmessig retning skulle gjøre bygget til mer enn "nok et nytt kontorbygg". Design var et viktig virkemiddel for å få til dette. Sammen med arkitektene i A-lab og designerne i Bleed skapte vi en konseptuelt basert merkevare med vekt på en helhetlig brukeropplevelse, sier hun.

Flerfaglig suksess
– Merkevaren Monier er for eksempel tatt ut i Monierparken, personalrestauranten Moniers kjøkkenhage og Moniers kaffebar - som er åpen for alle. I tillegg har vi Moniers egen birøkter, som er et positivt miljøtiltak og som leverer honning til kjøkkenhagen og kaffebaren, sier Bendiksen.

Hun mener prosjektet viser at tverrfaglig samarbeid er veien å gå. – I en bransje som domineres av ingeniørene i entreprenørbedrifter kan det være utfordrende å få forståelse for verdien av en konseptuell designdrevet tilnærming. Men samarbeidet med A-lab og Bleed viser at når fagmiljøer fra arkitektur og design finner sammen, akselererer det innovasjonstakten i et byggeprosjekt og bidrar til høy kvalitet og tydelig identitet, sier hun.

Norwegian Property mottar Merket for god design for andre gang. Første gang fikk de utmerkelsen for Aker Brygge, også da i samarbeid med Bleed.

– Dette gjør at vi kan posisjonere oss som en nytenkende aktør i en relativt konservativ eiendomsbransje. Det gir økt oppmerksomhet rundt bruk av konseptuell design i eiendomsbransjen og er en honnør til samarbeid mellom flere fagmiljøer, sier Bendiksen.

Vestre: Bedre by med bybenker
Å skape møteplasser og rom for sosialt liv er en rettesnor for god byutvikling, men møbler i det offentlige rom legger sjelden til rette for det. Det vil Vestre nå gjøre noe med.

Vestre og designer Lars Tornøe mottok Merket for god design for benken Stripes. Foto: Adam Stirling.

Med kombinasjonen av elegant og stram design og kompromissløs kvalitet har Vestre utviklet den modulbaserte benken Stripes - urban møteplass for bruk i bymiljøer.

– Design er en del av vårt DNA og er mye av forklaringen på Vestres suksess de siste årene. Vi er heldige som får arbeide sammen med norske møbel- og industridesignere i verdensklasse. Lars Tornøe er blant disse. Vi ble umiddelbart overbevist da han foreslo å utvikle urbane divaner som gir folk "hjemmefølelse" ute i storbyen, sier Jan Christian Vestre, daglig leder i Vestre.

Selskapet har fått Merket for god design 11 ganger tidligere. Det demper ikke gleden over å få merket i 2016.

– Vi jubler like mye hver gang. Dette gir oss ny inspirasjon og bøttevis med energi til å utvikle flere innovative løsninger for fremtidens grønne byer, sier han.

Livsløpsprodukter
Selskapets grønne profil betyr at bærekraft er en avgjørende faktor.

– Vi tenker bærekraft i alt vi gjør, og en av utfordringene her var hvordan vi kunne produsere stållameller med minst mulig ressurser. Det krever maksimal utnyttelse av råmaterialer og energi, sier han, før han fortsetter:

– En annen utfordring var å sikre at modulariteten i produktserien ikke går på bekostning av holdbarhet og levetid. Livsløpstankegang gjør at vi leverer reservedeler i hele produktets levetid og at Stripes kan demonteres og omlakkeres, sier han.

Stripes har vært en suksess. På kort tid ble serien en av Vestres ti mest populære produkter, og den er levert til bruk både innendørs og utendørs i flere land.

-– Norsk ferdigvareindustri har store vekstmuligheter ute i verden, men da må vi slutte å definere design som en kostnad og i større grad invitere norske designere med på laget, sier Vestre.

Snøhetta: Innblikk i Snøhetta-arkitektenes verden
Utstillinger knyttet til arkitektur preges ofte av en lang rekke bygningsmodeller, men sier lite om arbeidet som ligger bak de ferdige byggene. I utstillingen "People Process Projects" på Dansk Arkitektur Center (DAC) viser Snøhetta mer enn bygningsmodeller.

Å la folk med innblikk i hvordan Snøhetta jobber er et sentralt mål med utstillingen "People Process Projects", som Snøhetta har fått Merket for god design for. Foto: Danish Architecture Centre.

I utstillingen og et tilhørende bokprosjekt, som begge var en del av "World Architecture"-serien ved senteret, fortalte velrennomerte arkitekturfirmaet historien om firmaet, hva som ligger bak byggene og hvordan deres arkitekter jobber.

Merket for god design

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, tidligere Designdagen

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere. 27. april mottar 34 av disse Merket for god design

* Av disse er tre nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

– Å utvikle en utstilling og en bok var en spennende utfordring. Det ga oss en mulighet til å formidle historien til Snøhetta i en form og med et uttrykk som talte til et bredt publikum, sier Elin Helgeland Nilsen, markeds- og kommunikasjonssjef i Snøhetta.

Utstillingen skiller seg ut. Kontorer og verksted utgjør store deler av utstillingen, slik at selskapet lar besøkende få innblikk i hvordan arkitektene jobber. Utstillingen viser ikke bare ferdige Snøhetta-prosjekter, men arbeidsprosessene og det konseptuelle arbeidet.

– Å skape fortellingen om Snøhettas inkluderende arbeidsmetodikk var ingen enkel oppgave, men det kontrastfylte materialet skaper en levende og inviterende følelse hos besøkende. Det har vært et spennende tverrfaglig prosjekt, der alle våre disipliner har vært involvert, sier hun.

Godt besøk
Nilsen skryter av samarbeidet med fagfolk hos DAC.

– Det å ha muligheten til å se seg selv gjennom andres øyne har vært viktig for utstillingen, sier hun.

Mottakelsen var svært god, både i dansk og norsk presse. Avisen Politiken anmeldte utstillingen og mente den var verdt terningkast seks. Også besøkende berømmer innhold, utforming og opplevelse.

– Utstillingen ble sett av 13.000 besøkende, noe som ifølge DAC gjør den til en av deres best besøkte utstillinger noen gang. Vi er svært glade for å motta Merket for god design, som er den høyest hengende designutmerkelsen i Norge. Vi er ydmyke overfor den gode mottakelsen utstillingsdesignen og bokprosjektet har fått, sier Nilsen.