Applikasjonsforvaltere innenfor veg- og transportområdet

Statens vegvesen arbeider for at både gående, syklende, kjørende og kollektivreisende skal komme trygt fram. Vi planlegger, bygger, drifter og vedlikeholder riks- og fylkesveger og har tilsyn med kjøretøy og trafikanter. Som fylkeskommunenes og statens vegadministrasjon bidrar vi med faglig grunnlag for politiske beslutninger og setter dem ut i livet. Vi er en stor samfunnsaktør med over 7600 engasjerte medarbeidere med bred kompetanse fordelt på Vegdirektoratet og fem regioner.

FirmaStatens vegvesen Vegdirektoratet
FylkeOslo
Søknadsfrist10.05.2016

Statens vegvesen satser sterkt på IKT og har en landsdekkende IKT-avdeling med rundt 350 engasjerte og kompetente medarbeidere. Avdelingen har ansvaret for IKT-strategi, arkitektur, prosjektledelse, forvaltning og videreutvikling, brukerstøtte og drift. Seksjon for forvaltning og videreutvikling, med omkring 95 medarbeidere, har ansvaret for etatens applikasjons- og systemportefølje, både egenutviklede og innkjøpte løsninger. Kontoret for systemene for veg og transport jobber tett opp mot Veg- og transportavdelingen i Vegdirektoratet. Vi har ansvaret for forvaltning og videreutvikling av blant annet Nasjonal vegdatabank (NVDB), systemer for overvåking av trafikk og kjøreforhold, bompengeinnkrevingssystemet, leverandøroppfølgingssystemer og ulike vegutbyggingssystemer.

Vi søker applikasjonsforvaltere innenfor veg- og transportområdet

Har du lyst til å være med på å legge til rette for raskere og bedre planlegging av vegutbygging og bedre informasjon til trafikantene? Liker du å følge IKT-systemer fra de oppstår til de skal saneres? Er du løsningsorientert og har god gjennomføringsevne? Vi har behov for to motiverte og dyktige medarbeidere med solid teknisk kunnskap og forståelse samt erfaring fra prosjektarbeid og applikasjonsforvaltning. Stillingene er tilknyttet Kontor for systemene for veg og transport, Seksjon for forvaltning og videreutvikling, IKT-avdelingen i Vegdirektoratet. Kontorsted for stillingene er Brynseng, Oslo.

Dine arbeidsoppgaver som applikasjonsforvalter:

Primæroppgavene vil være forvaltning og videreutvikling av IKT-løsninger innenfor veg og transportområdet:

  • Planlegging, implementering og oppgradering av IKT-løsninger
  • Ansvar for forvaltning og videreutvikling av IKT-løsninger
  • Identifisere og gjennomføre forbedringstiltak
  • Følge opp at systemet tilfredsstiller funksjonelle, tekniske og sikkerhetsmessige krav
  • Bistå fagavdelingen i utvikling og anskaffelse av nye IKT-løsninger
  • Rådgivning, kravspesifisering og budsjettering
  • Avtaleinngåelse og oppfølging av leverandør
  • Gjennomføring av mindre prosjekter og deltakelse i større prosjekter

Kvalifikasjoner:

  • IT-utdanning fra universitet eller høyskole, min. 3 år. Omfattende og relevant erfaring innenfor de aktuelle fagområdene kan kompensere for manglende formell utdanning.
  • Relevant erfaring med systemforvaltning og samhandling med ulike miljøer på IKT avdelinger og fagside/forretningsside.
  • Gjerne erfaring fra større utviklings- og forvaltningsmiljøer, gjerne med smidig gjennomføringsmodell
  • God IKT-teknisk forståelse
  • God kjennskap til budsjettplanlegging og -oppfølging
  • Kjennskap til ITIL og Statens standardavtaler
  • Evne til å se løsninger og forklare tekniske utfordringer for ikke-tekniske medarbeidere.
  • Prosjekterfaring/ledelse er en fordel
  • Arbeidsoppgavene krever at du har god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk.

Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av papirene dine og godkjenning fra NOKUT (www.nokut.no).

Vi legger vekt på at du evner å sette deg raskt inn i komplekse problemstillinger og trives med utfordringer. Vi ønsker at du er en dyktig kommunikator som liker å bygge gode relasjoner til kolleger og samarbeidspartnere. Du må like å jobbe med både fagpersoner og leverandører, og ha en god rolle- og prosessforståelse. Hvis du i tillegg liker å skape gode resultater, både alene og i fellesskap med gode kolleger, er det kanskje deg vi er på utkikk etter!

Vi tilbyr:

  • Faste stillinger med lønn i henhold til etatens lønnspolitikk (2 % av lønnen går til pensjonsinnskudd i Statens pensjonskasse.)
  • Spennende arbeidsoppgaver og gode utviklingsmuligheter i en etat i stadig utvikling
  • Godt arbeidsmiljø i moderne og lyse kontorlokaler på Bryn i Oslo med gode offentlige kommunikasjonsmuligheter
  • Fleksibel arbeidstid og gode velferdsordninger
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger og mulighet for boliglån gjennom Statens pensjonskasse

Vil du vite mer om stillingene? Du er velkommen til å kontakte fung. kontorleder Norma Enes, tlf. 909 35 798.

Statens vegvesen skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile befolkningen. Vi legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om din søknad kan bli offentliggjort selv om du har bedt om unntak fra offentlig søkerliste. Du vil bli varslet om det.

Søk stillingene på vegvesen.no/jobb innen 10. mai 2016.

Vis flere stillinger: