Norwegian Outlet Stavanger

På Ålgård har Masiv AS bygget et tidligere kjøpesenter om til en outlet med 21 butikker og to spisesteder.

Fakta

Sted: Ålgård, Gjesdal
Prosjekttype: Ombygging
Kontraktssum eks mva:
50,6 millioner kroner
Bruttoareal: 7.400 kvm
Tiltakshaver: Magneten Handel
Totalentreprenør: Masiv
Totalteknisk entreprenør: DNF
Arkitekt: Plank Arkitekter
Underentreprenører/leverandører: RIBr: BrannCon l Rivning: T. M. Raugstad l Grunnarbeid: Skurve Maskin l Fuging: Sola Fugetetting l Renhold: Montasjelaget l Brannstige: Espenes l Tømrer: Gann Tre l HMS-
rådgiver: HMS Koordinatoren l Taktekking: Icopal Tak avd. Stavanger l Kåre K Lode Transport l Kjerneboring: Leikvoll Kjerneboring l Blikkenslager: Lie Blikk l Murer: Murerfirma Gjesdal og Rødberg l Porter: Port Teknikk l Lås og beslag: Optimera Sikring og Lås l Branntetting: Thermax l Glassfasade: Time Aluminium l Innredning: Treprosjekt l Stål: Varhaug Bygg og Montasje l Maler: Vatland og Sønn l Adgangssystem: Viste og Sømme

Norwegian Outlet Stavanger ligger en halv times kjøring sør for Stavanger og drøyt ti minutter sør for Sandnes.

21 butkkier
Plank Arkitekter AS har tegnet bygget, mens Masiv AS har utført ombygging i totalentreprise. Tiltakshaver er Magneten Handel AS. Samlet areal er 7.400 kvadratmeter. Entreprise-
kostnad er 50,6 millioner kroner eks mva.

Norwegian Outlet Stavanger rommer 21 butikker (flere kommer om kort tid) innen klær, sport, barn, ungdom, interiør, bøker, sko, smykker, matvarer og spisesteder. 5.400 kvadratmeter er utleiebart areal og 2.000 kvadratmeter utgjør fellesareal.

Rask fremdrift
Byggestart var 10. juni 2015. Norwegian Outlet Stavanger åpnet 6. april i år.

Prosjektleder Håkon Espeland i Masiv forteller at den raske fremdriften har vært utfordrende, men at alt har gått greit.

– Det var også utfordrende at det nesten ikke fantes tegninger av de eksisterende byggene. Sammen med arkitekten målte vi opp byggene. Vi har lært mye om ombygging fra dette prosjektet, og har erfart at mye kan dukke opp i gamle bygg, sier Espeland.

Består av to bygg
Norwegian Outlet Stavanger er satt sammen av to bygg. De ble bygget som veveri og spinneri og har senere vært kjøpesenter. Etter sammenbygging har Norwegian Outlet Stavanger tilnærmet rektangulær form. Bærende konstruksjon er i betong og stål. Den nordlige delen av outleten har stålplatetak, mens delen mot sør har tak av betong. Der sammenbygging har skjedd er det skråstilt glasstak.

De fleste fasadene består av etterisolert betong og kledd med svarte glassruter, noe som gir et stilig inntrykk og står i kontrast mot de oransje inngangspartiene. På den sørlige delen av bygget er det noe teglfasade. Bygget har innganger mot nord, vest og sørøst.

Fellesarealene har slipte og polerte betonggulv. Butikkene har valgt egne gulvmaterialer. Bygget har innvendige gipsvegger, mens det er store glassfronter mot fellesareal. Både fellesareal og butikker har åpne himlinger.

Eksisterende betongvegger er påforet 10 cm isolasjon.

Vinduer har en
U-verdi på 0,8. Bygget består av robuste materialer, og er enkelt å rengjøre og vedlikeholde. Det har universell utforming. Glassruter mot sør og vest har soldempende glass. Hele bygget er sprinklet. Utenfor bygget er det parkering for cirka 300 biler. Det er mulig å bygge på cirka 1.000 kvadratmeter mot sørøst.

Fra gråstein til diamant
Sivilarkitekt, partner, daglig leder Gabriel Sch. Gilje i Plank Arkitekter forteller at oppgaven var å skape en diamant av gråstein med enkle midler.

– Fasadene måtte markere at det var ny aktivitet i bygget. De måtte også slippe inn med dagslys enn tidligere. Innvendig brukte vi enkle grep for å gi et fint inntrykk og samtidig skape et bygg som tåler mye bruk.

Gilje sier at utgangspunktet var to (egentlig tre) bygg med ulik struktur. Et av byggene hadde mange søyler og et hadde få søyler.

– Vi måtte ha korridorer med god bredde, samtidig som vi skulle ha effektive butikkflater og mest mulig butikkareal. Det er mye glass og betong innvendig. Ved å ha fritthengende flåter med belysning kunne vi løfte kvaliteten på det som er synlig og skjule det som er i himlingene. Utvendig valgte vi svart og oransje for å gi bygget karakter på en enkel måte. Inngangene er tydelig markert og leder inn til bygget. Den største utfordringen var å skape en totalpakke der brukernes behov ble dekket og samtidig få til gode fellesarealer og dagslysforhold, sier Gilje.

Varmepumpe
Norwegian Outlet Stavanger er prosjektert og ført opp etter TEK10. Oppvarming skjer via ventilasjon og er basert på varmepumpe, og bygget er i energiklasse D. Det har balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Ventilasjonsanlegget kan også kjøle bygget.


Flere prosjekter