- Statens vegvesen er en stor og viktig kunde for oss og vi er glade for å bli valgt til denne jobben, sier prosjektleder Per Tveiten, i Otera Infra i en pressemelding.
Kontrakten har en verdi på i overkant av 10 millioner kroner og innebærer at Otera har ansvar for alt av elektroarbeid i den nye tunnelen.
- Vi skal levere og montere lys, skilter, ventilasjonsanlegg og sikkerhetsinstallasjoner. Som en del av arbeidet skal vi også klargjøre for nødnett i tunnelen, sier Tveiten.
Rassikring
Tunnelen er en del av rassikringsarbeidet på veien mellom Hafslo og bygda Veitastrond i Luster kommune. Strekningen er svært rasutsatt og de 120 innbyggerne i Veitastrond har flere ganger vært isolert på grunn av ras.
- Vi er glade for å bidra i det viktige arbeidet med å gjøre veien tryggere, sier Tveiten.
Siden 2012 har Statens vegvesen gjort flere grep for å sikre den rasutsatte strekningen. Det er bygd skredvoll ved Buskreda og satt opp radarsystem for overvåkning og varsling av snøskred ved Utledøla. I år skal det også bygges skredvoll ved Lindeskreda, i tillegg til rassikringstunnelen ved Bjørnabakkane.
- Veien er smal og veldig rasutsatt. Disse tiltakene er viktige for å sikre trygg fremkomst for de som bor i Veitastrond, sier Stein Idar Dyngen i Statens vegvesen.
Tunnelen ved Bjørnabakkane blir 1565 meter lang og vil bestå av ett kjørefelt og tre møteplasser. Etter planen skal tunnelen stå ferdig i månedsskifte november - desember 2016.
- Nøkkelord
- Anlegg