Senioringeniør Jarle Hellum i Statens vegvesen hadde god kontroll på maratonstøpen på Damåsen bru som ble ferdig på 24 timer. Foto: Statens vegvesen

Helstøpt brumaraton på E134 i mål

24 timers støpemaraton på Damåsen bru i Øvre Eiker hadde målgang torsdag morgen

Senioringeniør Jarle Hellum i Statens vegvesen kan tørke svetten og puste lettet ut etter maratonløpet som startet klokken 06.00 onsdag morgen og ble avsluttet nesten nøyaktig ett døgn etter på E134 Damåsen-Saggrenda-prosjektet i Buskerud, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

– Det gikk som forventet og uten store problemer. Været var på vår side, resten gikk som det skulle, slår Hjellum fast.

Det er Veidekke Entreprenør som utførte storstøpen.

Over tusen kubikk

Rundt 155 billass med betongstøp eller 1.040 kubikkmeter betong er nå sirlig og jevnt fordelt på den 112 meter lange brua. Brubanen i betong hviler nå på ett landkar i hver ende og tre søyler mellom landkarene.

Da betongstøpen startet onsdag morgen ble det kjørt inn to betongbiler samtidig. Mens betongen ble pumpet opp og sprøytet ut på brudekket, hadde to nye betongbiler allerede tatt plass for å overta når de to første bilene var tomme.

Jevnlige prøver

Underveis i maratonstøpen ble det jevnlig tatt ut betongprøver, for å sjekke at kvaliteten var god nok. Den holdt mål viste prøvetakingene.

Slik gikk det slag i slag utover onsdagen. Fra onsdag ettermiddag og utover natten nøyde en seg med en betongbil og en dose av gangen. Det var god kontroll på støpen og tiden.

Jobben gikk bokstavlig talt som støpt hele den 24 timer lange økten. Klokken 06.00 torsdag morgen var hele jobben gjort, noen timer tidligere enn beregnet.

Hvil og ny runde

Støpen er nå pakket inn i plast og presenning og skal hvile en uke før den håndteres videre. I mellomtiden skal det jobbes videre med Damåsen bru nummer to rett ved siden. Og en ny støpemaraton skal forberedes og gjennomføres om noen måneder. Men det er en annen historie på et annet tidspunkt.