Foto: Statens vegvesen

Starter arbeidet på Bøkfjordbrua

Pelearbeidet på den nye E105-brua over Bøkfjorden i Sør-Varanger er i ferd med å starte, og alt er i rute for den 284 meter lange grensebrua.

Det skriver Statens vegvesen i enpressemeldingpå sine nettsider.

Totalt skal det rammes ned 470 meter peler fordelt på 10 søyler på østsiden av elva som skal være bæringa av brua.

Etter planen skal arbeidet med pelene starte rundt 25. april, og pågå i om lag fem uker. Pelene har ulike lengder og disse rammes ned i fjellgrunnen ved hjelp av en maskin med et hydraulisk fall-lodd.

I januar startet arbeidet med fyllingen, som skal være kjørevei for selve peleriggen. Fyllingen vil fungere som en beskyttelse for pilarene mot is.

Etter pelene er ferdig rammet, skal de armeres og støpes ut.

Den nye Bøkfjordbrua blir 284 meter lang, og hovedspennet er en nettverksbue i stål. Denne skal ferdigstilles i Tyskland, av selskapet SBN, som har kontrakten sammen med altafirmaet HAK Entreprenør. Nettverksbuen kommer til Kirkenes i september/oktober 2016, og blir heist på plass umiddelbart fra lekteren den komme med.

Etter planen skal hele Bøkfjordbrua og vegen på begge sider være ferdig og klar til å åpnes for trafikk i september 2017.

Sluttarbeidet på veien mellom Bjørkheimkrysset og tunnelen ved Elvenes er beregnet å være ferdig 30. september 2016. Trifontunnelen, som forbinder brua med den nye veitraseen, er nesten ferdig, med unntak av elektroarbeidet som påbegynnes til høsten, skriver Vegvesenet.

Det som ellers gjenstår på den nye E105 mellom Hesseng og Storskog, er rundkjøringen i Bjørkheim-krysset, en rest vegarbeider ved Ekhaugen, oppsett av veglys, asfaltarbeider og noe arbeid med trafikksikring.