Disse tre anleggsprosjektene skal gjøre Oslo til Europas miljøhovedstad

Finansbyråd Robert Steen i Oslo understreket at det er viktig å få på plass ny sentrumstunnel, Fornebubane og A-husbane for at byrådet skal nå sitt mål om å bli Europas miljøhovedstad.

På Markedskonferansen 2016 gjorde Steen det klart at siden 63 prosent av CO2-utslippene kommer fra trafikken, må man gjøre noe med dette. Spesielt med tanke på at luftforurensingen enkelte dager er så høy at det kan være fare for livet for asmatikere.

– Nylig var det åpning av den første nye t-banestasjonen på ti år i Oslo på Løren. De neste store anleggene blir ny sentrumstunnel, Fornebubane og A-husbane . Det vil skifte trafikken over til kollektivt, sa han.

Han trakk også frem OBOSs satsing på elsykler på sine boligprosjekt, og mente dette var et godt eksempel på innovasjon i næringen.

Steen er klar på at kommunen vil strenge strengene krav i sine kontrakter for å få til det grønne skiftet.

– I våre konkurranser fremover vil vi stille nye og strengere krav til nybygg og rehabprosjekter. Vi har et mål om å redusere energiforbruket tilsvarende 94.000 husholdninger innen 2020, sa byråden.

– Et annet viktig signal er en økt satsing på plusshus. Det kan bety at dere må knyttet til dere kompetanse innen for eksempel solfangere, vindmøller eller solceller. Dette blir viktigere og viktigere for å vinne anbud for Oslo kommune.

Steen understreket at mye av det Oslo kommune bygger, er såkalte formålsbygg. Her mente politikerne det var mye å hente på å være mer funksjonsspesifike i kontraktene.

– Vi kom med en ny kravspesifikasjon høsten 2015. Der er det bare 10-20 prosent igjen fra sist. Målet er å være mer og mer funksjonsspesifiserte , og vi mener det er mye uutnyttet potensiale i den kompetanse dere sitter på, sa Steen.