Kåre Malopå Byggedagene. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Malos suksessformel

Fokus på smart digital informasjon og god kundekjennskap løftet Kåre Malo inn i konsernledelsen i Saint-Gobain. Nå skal den samme formelen løfte hele konsernet.

Fra årsskiftet gikk Kåre Malo fra å være områdesjef for Norden, Baltikum, Polen og Sveits i Saint-Gobain-systemet, til å få ansvaret for Saint-Gobain Building Distribution Sector Worldwide. Med jobbskiftet ble han øverste sjef for 60.000 ansatte og ansvarlig for en omsetning på 180 milliarder euro. Samtidig trådte han som første ikke-franskmann inn i konsernledelsen.

På Byggedagene fortalte han litt om prinsippene han tror på, og som også det franske byggevarekonglomeratet nå tror på.

I et intervju med Byggeindustrien utdyper han suksessformelen.

– Det går på to ting. Startpunktet må alltid være å forstå hvordan markedet fungerer i hvert ledd, og hvordan hverdagen til de ulike kundene er. Det er stor forskjell på hvordan de store nasjonale entreprenørene og de mindre selskapene med to til fem ansatte opplever sin hverdag. Vi må tilpasse de pakker og tjenester vi ønsker å presentere etter det. Så har jeg tro på at digitalisering og logistikk må være presis for å løse de utfordringene som skal løses og løse dem riktig, sier Malo til Byggeindustrien.

– Vi må segmentere markedet mye mer. Store entreprenører har store proffe organisasjoner og det er helt annerledes å jobbe mot dem, enn mot en lokal byggmester eller rørlegger. Det er hvordan du tilpasser tjenestene dine i forhold til det som er avgjørende. Det er ikke slik at one size fits all, legger han til.

Rask utvikling

– Vi blir mer og mer en tjenesteytende virksomhet, og selger nå mer system og tjenester enn for noen år tilbake. Virksomhet er skrudd sammen på en helt annen måte nå enn for seks, sju år siden.

Han forteller om en voldsom digital vekst i byggevarehandelen de siste årene. I følge Malo er det elektrobransjen som leder an, VVS henger godt med, men entreprenørene kommer lenger ned.

– Hvordan ligger Norge an i forhold til andre deler av verden?

– Norden ligger godt an, men vi ser at det er voldsomt behov for ytterligere digitalisering og bruken er ikke god nok. I Frankrike har digitale tjenester økt veldig mye de to, tre siste årene. Selv om Norden har ligget langt fremme, er det noen andre som raskt tar oss igjen, svarer Building Distribution-sjefen. Saint-Gobain omsetter for hele 14 milliarder kroner i Norge.

Smarte system

Under Byggedagene utalte han at konsernet har investert 110 millioner euro i logistikk og 250 millioner euro i IT de to siste årene.

– Vi har foretatt tunge investeringer på det som går på datagrunnlag. Hvis du ikke har et godt nivå på det, så nytter det ikke med fancy løsninger. De blir rett og slett ikke brukt fordi basisdataene ikke er gode nok. Det er lett å undervurdere dette tunge og tidkrevende arbeidet, poengterer han.

Malo forteller at Saint Gobain-organisasjonene i hvert land må gjøre denne jobben, siden dette må tilpasses lokale regler, språk, standarder og godkjenninger. Kundeforståelsen og datagrunnlaget bunner ut i tilpassede digitale løsninger for nettopp kundene.

– Systemene skal være så gode at du i praksis kan bruke dem som ditt kontor. Når du ber om informasjon om et produkt, så skal du automatisk få opp de følgeproduktene du trenger til det produktet. Samtidig knyttes man opp mot sin egen avtale med prisliste, og et nøkkeltall på hvor mye tid man bruker på å installere det produktet, forklarer han. På denne måten ønsker Malo og Saint Gobain å bli et slags kontor for kundene, og samtidig redusere tiden kundene bruker på administrative oppgaver.

Positiv respons

– Hvordan har tiden i ny jobb vært hittil?

– Det har vært veldig positivt. Jeg klyper meg litt i armen over den flotte velkomsten jeg har fått. Ideene mine har fått positiv gjenklang i hele organisasjonen. Det er enkelt, men bærende. Vi setter i kunden i fokus i større grad enn tidligere. Det er ikke snakk om å kjøpe opp selskap, men gjøre det vi har enda bedre. Det er målsettingen, svarer Malo.

Han understreker at han er glad for at konsernet lar ham ta de samme grepene som han gjorde i Norge og Norden, i resten av verden.

– Men reisen i Norden fortsetter, ikke minst i Norge, avslutter han.