- Vi ønsker å benytte oss av en langt mer industrialisert veibygging enn hva som tradisjonelt har vært gjort. Vi mener mange av konstruksjonene i et prosjekt kan bygges i en fabrikk i stedet for ute på byggeplassen, uttalte direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth, på FABEKO-konferansen fredag.
Han var samtidig klar på at de ville ha med seg leverandørene i dette arbeidet og henvendte seg til salen, hvor landets største ferdigbetongprodusenter satt.
- Vi er helt avhengige av leverandørene for å kunne gjøre en slik endring, la han til.
Det første prosjektet til Nye Veier, E18 mellom Tvedestrand og Arendal. ble lyst ut tidligere i år, og ti interessenter meldte seg. Nå skal man evaluere tilbudene. Snart kommer også neste strekning.
- Prosjektene gjennomføres som totalentrepriser. Det innebærer en totalpakke hvor prosjektering og utførelse blir satt ut til en aktør, noen bransjen har etterspurt i lang tid. Vi mener det vil kunne føre til en mer effektiv måte å bygge på, sier Børseth, og la til at Nye Veier kommer til å utfordre markedet og tenke nytt for å bygge både bedre og billigere – sammen med leverandørene.