<p>Foto: Kystverket</p><p>Foto: Kystverket</p>

Nå skal den tyske ubåten ved Fedje sikres

I løpet av mai starter arbeidet med å trygge miljøet rundt den torpederte båten.

Straks den tyske u-båten U-864 traff havbunnen i 1945, ble den en miljøtrussel for havet ved Hordalandskysten.

- Konsekvensen om man ikke gjør noe med vraket er at 67 tonn kvikksølv kan spres ut i sjøen og tas opp i næringskjeden. Analyser og beregninger tilsier at det lekker omkring 4 kg kvikksølv årlig fra vraket, og man finner tydelige spor av miljøgiften i havbunnen rundt vrakdelene, forteller Tom Øyvind Jahren fra Rambøll Miljø og Helse i en pressemelding.

U-båten ble oppdaget utenfor øya Fedje i 2003, på 150 meters dyp. Lastet med 1857 kvikksølvbeholdere og på ustabil grunn utgjør den en stor miljøtrussel for havmiljøet rundt.

Et 30.000 kvadratmeter stort område rundt vrakdelene er forurenset av tungmetall. I 2006 la Kystverket ned fiske- og ferdselsforbud i området over u-båten.

Spesialkompetanse
- Ubåten har delt seg i to, og baugen ligger i en ustabil skråning som risikerer å rase når kystverket senere skal trygge vraket. Første ledd i sikringen av vraket er å legge ut en fylling i front av skråningen, og Rambøll skal utføre en tredjeparts kontroll av denne operasjonen, forklarer Jahren.

Rambøll skal overvåke at miljøovervåkningen rundt denne prosessen går riktig for seg, og vant oppdraget på bakgrunn av sin unike spesialkompetanse.

- Vi har god kompetanse på kvikksølv i sedimenter og sunkne marinefartøy. Vi jobber også mye med prøver og tildekking av forurenset sjøbunn. Men dette er likevel ikke et typisk oppdrag, forteller Jahren.

Skal heves eller dekkes til
Det har vært store diskusjoner om hvorvidt båten skal heves eller dekkes til, og ennå har man ikke kommet frem til en endelig konklusjon. Et femtitalls tyske U-båter gikk ned utenfor Norskekysten under andre verdenskrig, men selv om U-864 er den eneste av disse med kvikksølvlast er sunkne fartøy alltid en potensiell miljørisiko.

- Ofte har de olje om bord, som kan lekke ut. Krigsskipet Blücher er ett eksempel, og utenfor Moss havn ligger det også et båtvrak som lekker olje, sier Jahren.

Arbeidet med sikringen av skråningen starter i mai, og skal være ferdig i løpet av juni.