Fortsatt mange mil med grusveier i Norge

Våren er synonymt med lukten av nylagt asfalt - et kjærkomment tilskudd etter en vinter med hard medfart på mange av landets veier. Selv om hoveddelen av landets veier nå har asfaltdekke, er det fortsatt slik at en del av landets fylkesveier må ta til takke med grusdekke.

Totalt skal det vært flere tusen kilometer med vei i Norge uten fast dekke. De fleste av disse er kommunale veier, med relativt liten trafikk. Men det er fortsatt også mange mil med grusdekke på fylkesveiene. I Nord-Norge er det for eksempel fortsatt rundt 45 mil med grusdekker på fylkesveiene.

Dermed er det altså fortsatt mange mil hvor trafikantene vil kunne få en utfordring utover våren. Det er ikke tvil om at en grusvei som ikke blir så godt vedlikeholdt vil ha et mildt sagt varierende dekke.

Man burde selvsagt asfaltert de gjenstående milene med fylkesvei. Man kan kanskje si at disse milene er en liten dråpe av det totale antall mil med asfaltdekker, men for de som bruker denne veien på regelmessig basis, er det naturligvis en utfordring i det daglige. Dårlige dekker vil kunne kubbe vært en sikkerhetsmessig utfordring og vil selvsagt usette bilene for stor slitasje og gi en dårlig kjøreopplevelse. Det er heller ikke gratis å vedlikeholde en grusvei over en sesong.

I 2010 ble ansvaret for landets fylkesveier overført fra Statens vegvesen til fylkeskommunene. Det betyr at det nå er fylkeskommunene sitt ansvar å holde disse veiene i god nok stand og sette av tilstrekkelig med midler til å reasfaltere både eksiterende veier og veier som i dag har grusdekke. Når det fortsatt er såpass mange mil med fylkesveier med grusdekke kan man da spørre om dette prioriteres høyt nok av fylkeskommunene. Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Willfred Nordlund sier til nrk.no at de ikke har nok penger på budsjettet til å følge dette opp godt nok. Samferdselsministeren peker på sin side at det er nok midler, men at det må prioriteres annerledes. For en fylkeskommune vil det nok være slik at asfaltering ikke kommer øverst på prioriteringslisten, så noe mer statlig press her må nok til om vi skal bli kvitt den siste rest av grusdekker her i landet.

Ifølge NRK er det i dag slik at det brukes langt mer penger på vedlikehold per kilometer av norske riksveier i forhold til fylkesveier. På landsbasis brukes 550.000 kroner per kilometer på statlig eide riksveier. Tilsvarende tall for fylkesveiene er 164.000 kroner per kilometer. Nå er det slik at man ikke kan sammenligne riksveier og fylkesveier direkte – en god del av fylkesveiene har et helt annet trafikkgrunnlag og krav om standard, men dette viser likevel den store forskjellen.

Vedlikehold av landets veier viktig. Om man stadig utsetter denne typen arbeid, vil kostnadene mangedobles. Dette har vi lang erfaring med fra Norge – og det har helt klart hatt effekt at man nå har økt vedlikeholdsbudsjettet kraftig. Nå øker ikke vedlikeholdsetterslepet mer – men det er fortsatt langt igjen til gapet er lukket.