<p>Kjell Kåre Espedal, salgssjef gravemaskiner i Hesselberg Maskin, tror den nye hybridgraveren fra Komtasu kan bli en vinner i det norske markedet.</p>Komtasus gigantgraver PC7000, men en egenvekt på nærmre 700 tonn, kan slå i bordet med å være Baumas største.

Forventer mye av ny Komatsu-hybrid

Komatsu lanserer nå hybridgraveren HB365LC med en egenvekt på nærmere 40 tonn.

Komatsu fortsetter dermed satsingen på hybride beltegravere, som frem til nå har begrenset seg til modeller rundt 22-23 tonn.

Kan bli en vinner

Kjell Kåre Espedal, salgssjef gravemaskiner i Hesselberg Maskin, brenner for Komatsus hybridkonsept og tror en større hybridgraver med egenvekt på 38-40 tonn, kan bli en vinner i det norske markedet.

– Dette tror jeg blir en kjempemaskin for Norge. En typisk oppgave for denne maskinen er å stå og lesse stein i steinknuser og da gir hybridteknologien store gevinster, hevder han.

Helelektriks svingmotor

Espedal sier Komatsu fortsatt baserer hybridteknologien på en helelektrisk svingmotor. Når svingen bremser opp genereres det strøm som lagres i en kondensator som blir brukt til å drive svingmotoren.

– Maskinen har faktisk akkurat samme motor som den konvensjonelle PC360LC-11 modellen, det vil si en steg4 motor med 271 hestekrefter. Forskjellen er at PC360 har hydraulisk svingmotor, mens hybriden har helelektrisk. Det vil si at hybriden kan bruke all kraft fra motoren til å drive hydraulikken i bom, stikke og skuffe og det betyr at maskinen blir enda kjappere enn PC360-modellen, forklarer Espedal.

Lavt AdBlue-forbruk

Komatsu oppgir at hybriden gir en drivstoffbesparelse på i gjennomsnitt 20 prosent sammenligne med PC360-modellen. Ifølge Espedal utgjør det en besparelse på cirka fire liter diesel i timen.

– Når man snakker om totalregnskapet for maskinen er det også verdt å nevne at de nye steg4 motorene i Komatsu-maskinene går veldig rent. Det gjenspeiler seg i et lavt AdBlue-forbruk på cirka 2,5 prosent, med andre ord 2,5 liter per 100 liter drivstoff, opplyser Espedal.

Han vet fortsatt ikke prisen på den nye hybridgraveren, men han regner med at også denne maskinen blir litt dyrere en den konvensjonelle modellen i samme vektklasse.

– Normalt regner vi to år eller cirka 3000 timer kjøring før prisøkningen er inntjent, opplyser Espedal.

Driftssikre

Hesselberg Maskin har solgt nærmere 30 hybridgravere i det norske markedet og er med det Komatsu-forhandleren som selger nest mest hybrid-maskiner i Europa.

– Vi er veldig godt fornøyd med hybridgraverne. Det er kanskje de mest driftssikre maskinene vi har ute i markedet, sier Espedal.