I Stortingets muntlige spørretime onsdag fikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) en rekke kritiske spørsmål om pengebruken, særlig innenfor det statlige veiselskapet Nye veier, som er en del av regjeringens reform for å få ned planleggingstida for større veiprosjekter.
– I fjor brukte Nye Veier 60 millioner kroner uten å bygge en eneste meter vei, framholdt Karianne Tung fra Arbeiderpartiet, som også beskylder Solvik-Olsen for mer byråkratisering og overforbruk av konsulenttjenester.
Partifellen Kjell-Idar Juvik påpekte at et veiprosjekt i Nordland hadde gått fra fire til 70 ansatte under Solvik-Olsen og spurte når samferdselsministeren vil rydde opp i det skjemaveldet som han tidligere ville til livs, mens Heikki Eidsvoll Holmås (SV) påpekte at sju nye direktører i Nye veier også bidrar til å drive kostnadene i været.
Solvik-Olsen avfeier kritikken som «pussig».
– Departementet har et budsjett på 60 milliarder kroner, 20 milliarder mer enn før, uten å ansette flere byråkrater i departementet, framholder han.
Derimot er det ansatt flere i Statens veivesen og Jernbaneverket.
– Pengene brukes til folk som gjør en jobb, sier Solvik-Olsen.