<p>Den nye EC750-modellen er en av flere store nyheter på Volvos Bauma-stand.</p>Volvo produserte sin første dumper for 50 år siden. Maskinen fra 1966 har en kapasitet på 10 tonn og blir poplært kalt Grus Kalle.Salgssjef Tom Engebretsen i Volvo Maskin.

Ny 75-tonner fra Volvo klar for veibygging

Volvo Maskin mener den nye 75-tonneren EC750E vil være høyaktuell for store veiprosjekter.

Frode Andersen, produktsjef gravemaskiner, og markedssjef David Kristianslund i Volvo Maskin.

– Dette er ikke noe volummaskin, men med alle de store

samferdselsprosjektene som kommer fremover er det en spennende størrelse. I tillegg har vi kunder i både gruver og pukkverk som denne maskinen vil være aktuell for, sier markedssjef David Kristianslund i Volvo Maskin.

Beltegraveren EC750E, som er en oppgradering av den eksistrenede EC700-modellen, blir vist frem for publikum under Bauma i München.

– Den kommer i nytt design og med samme interiør som andre E-modeller. Den blir levert med ny steg4 motor som er 11-12 prosent større enn ved 700-modellen, opplyser Frode Andersen, produktsjef gravemaskiner i Volvo Maskin.

95-tonner

Tidenes største Volvo-graver er en annen stor nyhet den svenske maskinprodusenten har spart til Bauma. 95-tonneren EC950E blir foreløpig kun produsert med motor for ikke regulerte-markeder, det vil si at maskinen ikke tilfredsstiller de europeiske utslippskravene.

– Vi har ikke fått noe signaler på når den vil komme med steg4 motor, men vi håper det selvsagt vil skje så fort som mulig slik at den også blir tilgjengelig for norske kunder, sier Andersen.

Dumper-kjempe

Også på dumper-siden har Volvo bokstavelig talt store nyheter. Byggeindustrien har tidligere skrevet om A60H-modellen, som blir lansert under Bauma.

– Denne maskinen har vi troen på, sier David Kristianslund.

Ifølge Volvo Construction Equipment er dette markedets største rammestyrte dumper uansett merke. 60-tonnsdumperen har en lastekapasitet på 55 tonn, det vil si cirka 40 prosent større kapasitet enn Volvos A40 modell.

– Vi er nok blant de landene som har mast mest på å få på plass en slik maskin. Det er fordi vi har en del kunder som har kombinert drift og som derfor er interessert i en fleksibel dumper som et alternativ til tipptruck. Dette er en maskin med stor kapasitet, som både har fantastiske terrengegenskaper, og som samtidig er behagelig å kjøre på rett underlag, sier Kristianslund.

– Trenden er at kundene ønsker større dumpere. De siste årene har vi solgt mer av A40 enn A25-modellen, fortsetter han.

50 år med rammestyrte dumpere

Det er hele 50 år siden Volvo introduserte den første rammestyrte maskinen som var en videreutvikling av en traktor. Nyvinningen fikk klengenavnet Grus Kalle og hadde en kapasitet på ti tonn. Under Bauma står dumperen fra 1966 sammen med det splitter nye dumperflaggskipet A60H.

Øker salget

Volvo Maskin har hatt en meget bra salgsstart på året. Ifølge Kristianslund øker de sammenlignet med fjoråret

– Det er egentlig litt uventet. Vi trodde markedet skulle være litt mer avventende som en følge av en del negative nyheter rundt nedgangen i oljesektoren, men markedet har holdt seg oppe og det er fortsatt full fart, sier Kristianslund.