Sulland Bil Tromsø

Bilforhandler Sulland Bil i Tromsø er bygget til omtrent like eksakte spesifikasjoner som presisjonsmaskinene som selges der.

Fakta

Sted: Tromsø
Prosjekttype: Bilforretning
Entreprisekostnad eks mva:
95 millioner kroner
Bruttoareal: 6.827 kvm
Byggherre: Sulland Eiendom
Totalentreprenør: Consto
Arkitekt: Halvorsen & Reine
LARK: Polar Landskap
Rådgivere: RIB/RIBr: Sweco l Prosjektering betong: Visti l Prosjektering stål: Ruukki Construction l RIV/RIR/RIG: Multiconsult l RIE: JM Hansen
Underentreprenører/leverandører: Stålkonstruksjoner: Ruukki l Betong-
elementer: Jaro l Grunnentreprenør: Efa Maskin l Fasade: Straye Bygg og Anlegg l Glass: Alucon l Maler/gulv: Malerfirma Edvardsson l Flis: Mur & Flis l Tak: Protan tak l Oppmåling: XYZ Oppmåling l Deltabjelker: Peikko l Lås og beslag: LB-Consult l Ventilasjon/rør: GK Inneklima Tromsø l Elektro: JM Hansen l Innredning: Troms Byggmontering l Parkett: ABS Parkettgruppen l Branntetting: Firesafe l Gulvstøp/ radonsperre: Gulvbetong l Porter/ branngardiner: Troms Portservice l Asfalt: Lemminkainen l Belegnings-
dekke: Lintho Steinmiljø l Solav-
skjerming: Lunex l Lås/ alarm: Certego l Porter: Norfo l Trapp/ rekkverk: Trappekompaniet l Løfteplattform: TKS Heis l Trykktesting: Omega energi

Totalentreprenør Consto har hatt en interessant og utfordrende jobb ved byggingen av Sulland Bil i Tromsø. Antallet spesial-
leveranser er høyt. Bilmerkene Audi og Volkswagen har stilt store krav til presisjon og finish, og lagt klare føringer for produktvalg. Prosjektleder i Consto, Kjetil Grue, sier overfor Byggeindustrien at byggherre har hatt veldig klare tanker om prosjektet.

– Samarbeidet med Sulland har vært fint, slår Grue fast.
Anleggsleder Runar Kiil mener også at en besluttsom og våken byggherre har gjort sitt for at sluttresultatet har blitt så bra.

Unike leveranser
Bilforretningen, som ligger i et handel- og næringsområde ved Tromsø lufthavn, er preget av en rekke spesielle løsninger og overflater eksklusive for Audi- utsalgssteder. Audi krever helt spesielle uttrykk og løsninger, både innvendig og utvendig, og har spesifikke leverandører for de forskjellige løsningene.

– Dette er ikke hyllevare. Aluminiumsfasadene leveres kun til Audi-bygg. Det er også helt spesielle porter i bygget, og alt fra himlinger til fliser og parkett, innvendige glassvegger og farger skal godkjennes av Audi. Helt ned i råbyggfasen har føringene vært detaljerte og nøyaktige for å få til et optimalt bygg. Den planlagte plasseringen av hver enkelt bil i butikken har for eksempel diktert plassering av samtlige gulvbokser i utstillingshallen, sier Grue.

Utfordringer i grunnen
Bygget i er i seg selv ikke så komplisert, med bæresystem av stål og gitterfagverk i taket. Midt i bygget har Consto reist et trappehus i prefabrikert betong.

Grunnarbeidene som er gjort på plassen, har dog vært omfattende, og entreprenøren har fulgt geoteknisk rapport møysommelig.

– Vi måtte skifte ut rundt 40.000 kubikkmeter dårlige masser i grunnen. En stor grunnarbeidsjobb medfører alltid utfordringer, men dette var også i en veldig våt periode, så vi måtte gjøre en rekke tiltak for å få en tørr og grei grop, sier Grue.

Den geotekniske rapporten som forelå for prosjektet, rådet entreprenøren til å ikke pele til fjellet som ligger mellom 50 og 60 meter ned i grunnen, men heller å fundamentere bygget direkte til grunnen. Byggestart var januar 2015, og rundt påske samme år begynte bygging av en rundt 2.500 kvadratmeter stor direktefundamentert kjeller.

Stram fremdrift
I tillegg til omfattende masseutskiftninger har det blitt gjort mye grunnarbeid på den omtrent åtte mål store tomten.

Grunnentreprenør har vært på prosjektet nesten gjennom hele den ett år lange byggeperioden.

– Det er gjort en stor utomhusjobb, og det er også snakk om et stort parkeringsareal på utsiden av bygget. Vi fikk lagt siste del av asfalten like før asfaltverket stengte for vinteren i oktober, sier Grue.

Komplettering utomhus og andre lag asfalt legges våren 2016.

– Samarbeidet med byggherre har gått bra, fremdriften har vært god, og vi har ikke hatt en eneste skade på prosjektet, forteller Grue.

Stolt av bygget
Konsernsjef Arvid Sulland i Sulland Gruppen sier overfor Byggeindustrien at tilbakemeldingen fra både ansatte og samarbeidspartnere har vært svært god med tanke på det ferdige bygget.

– Det er hyggelig at de ansatte er stolte av arbeidsplassen, og ekstra hyggelig var det å få besøk av Audi-fabrikken ved deres arkitekt. De skulle selvsagt kvalitetssikre at alle krav retningslinjer og standarder var oppfylt, og der var det bare lovord å få, sier han, og legger til at arkitekten var spesielt imponert over et rasjonelt bilverksted.

Sulland sier han tar det som et kompliment når entreprenøren beskriver ham som en krevende byggherre, og understreker at samarbeidet med både totalentreprenør og med underleveran-
dørene har vært godt.

– Noen interessekonflikter vil man alltid oppleve, men når begge parter opptrer profesjonelt, løses saker enkelt, sier han.

Selv er han også godt fornøyd med resultatet av prosjektet.

– Våre merker fortjener topp moderne lokaler, og kanskje mest av alt ønsker vi å legge til rette for våre kunder og ansatte. Det skal være hyggelig å besøke oss. For oss er dette kampen om de mest fornøyde kundene og ansatte. Vi skal strekke oss litt lengre, slår han fast.


Flere prosjekter