Aksla Parkering

Arve Tonning, oprosjektkoordinator for byggherren (t.v.) og Erik Austnes sjef for anleggsarbeidene i M. Kristiseter/Veidekke Entreprenør

15. april, én dag før kontraktfestet dato, åpner Aksla Parkering i Ålesund portene for 940 nye parkeringsplasser i fjell. Et flott anlegg signert Veidekke Entreprenør AS.

Fakta

Sted: Ålesund
Prosjekttype: Parkeringshall i fjell
Byggherre: Aksla Parkering
Entreprisekostnad:
224 millioner kroner
Bruttoareal: 24.500 kvm
Volum utsprengt fjell:
114.000 kubikkmeter
Antall parkeringsplasser: 940
Totalentreprenør:
Veidekke Entreprenør
Prosjektadministrasjon, betongarbeider og bygningsmessige arbeider: Entreprenør M. Kristiseter
Rådgivere: ARK, RIB, UU, Trafikk totalunderentreprise: Asplan Viak
l Bygningsbesiktigelse, geoteknisk konsulent, målinger støy, rystelser og lufttrykk: Multiconsult l RiBr: Sweco
Underentreprenører/leverandører: Ventilasjon- og automasjon
totalunderentreprise: GK Norge l Elektro, brannvarsling, nødlys totalunderentreprise: Bravida l Sprinkleranlegg totalunder-
entreprise: Tore Eide l Prefab betongelementer totalunder-
entreprise: Spenncon l Grunnarbeid / sprenging i dagen: UFO Entreprenør l Massetransport sprengstein: Hamre Transport l Lev. ferdigbetong / sprutbetong: Dyrøy Betong l Mur- og pussarbeider: Stave Mur l Asfalt: Veidekke Industri l Trapper og rekkverk i stål og glass: Brødrene Midthaug l Tekking av innv. dekker: Flexi Tak l Heiser: Lift-Tech l Maling og flis: Malermester Martin Uggedal l Stålarbeider: Procut l Betongsliping og kjerneboring: Hjelvik Betongsaging l Blikkenslager-
arbeider: Blikkenslagermester Even Helgesen l Trafikkoppmerking: Trafikkservice l Rullebånd: KONE dører og rulletrapper

Anlegget har kostet 224 millioner kroner å bygge og er finansiert i sin helhet av Brødrene Jangaard AS. Bak dette selskapet står klippfiskmilliardær og bypatriot Bjarne Haagensen og hans tre sønner Gunnar, Knut og Leif Haagensen. 

Under byparken
Anlegget er bygd under parken foran byfjellet Aksla og strekker seg fra Kongens gate til Utstillingsplassen. Innkjøringen er i Rådstugata / Kipervikgata og utkjøringen i Einarvikgata / Kongens gate. I tillegg er det fire utganger for gående: En mot Parkgata / Utstillingsplassen der et framtidig Badeland skal bygges av samme investor, en mot Storgata og Ålesund storsenter, som eies av samme investor, en mot gågata Kongens gate og en mot Kipervikgata.

Aksla Parkering har brukt Klostergarasjen i Bergen som modell, Klostergarasjen ble også bygd av Veidekke Entreprenør, med to parallelle fjellhaller, to parkeringsetasjer og plass for 640 biler.

I Ålesund er det også to parallelle fjellhaller, men her er det parkering i tre etasjer. Det gjør at kapasiteten blir større, hele 940 biler.

Anlegget har full universell utforming. Det er fem heiser mellom etasjene i anlegget, to heiser i enden av gang-
veien mot Utstillingsplassen og to heiser i enden av gangveien mot Ålesund storsenter. Når kundene kommer ut av heisen etter å ha handlet på Ålesund storsenter, kan de benytte seg av et rullefortau i den svake stigningen opp mot parkeringshallen.

Godt teamwork
Erik Austnes i Entreprenør M. Kristiseter AS, som eies av Veidekke, kan fortelle at sprengingen av anlegget startet i januar 2014 og at gjennomføringen har gått greit. Austnes sier at det har vært en god stemning på anleggsplassen og at samarbeidet med byggherren og de ulike entreprenørene har vært godt.

Etter ca. 100.000 gjennomførte timeverk har det ikke vært en eneste fraværsskade på anlegget. Den eneste skaden som er registrert er en lettere klemskade på en finger. Etter et raskt legebesøk var den uheldige anleggsarbeideren tilbake på jobb igjen.

Godt fjell
Austnes forteller om lite dårlig fjell. Alle svakhetssoner er sikret med fjellbolter. Det er brukt 3.500 kubikkmeter fiberbetong som er sprøytet på vegger og tak. Innlekkasjen i anlegget er 40 liter vann i minuttet. Vannet fanges opp av et dreneringssystem og pumpes over i det kommunale avløpsanlegget. Det er brukt aluminiumsplater som drypphimling.

Etasjeskillene er hulldekker levert og montert av Spenncon. Austnes er spesielt godt fornøyd med måten dette arbeidet er gjennomført på. Gulvet i hver parkeringsetasje er tekket med membran og pålagt to lag asfalt.

Det er ledlys i hele an legget. Lyseffekten er 20 prosent når det ikke er bevegelse i hallene. Effekten økes til opptil 100 prosent ved bevegelse.

Det er brannvarsling med detektorer og sprinkelanlegg og eget aggregat for nødstrøm som starter automatisk dersom strømmen skulle gå. Nytt nødnett til bruk for politi, ambulanse og brannvern skal monteres i parkeringsanlegget etter at det er tatt i bruk.

Nabobråk
Bare fryd og gammen har det ikke vært i gjennomføringen av dette parkeringsanlegget, selv om det arbeidsmessig og teknisk har gått knirkefritt. Å bygge et såpass stort anlegg, med sprenging og utkjøring av nesten 20.000 lastebillass med stein, har vært utfordrende for de nærmeste naboene. For enkelte har påkjenningen vært stor.

Austnes har merket at enkelte naboer har vært på hugget, men den som har stått hardest i stormen er byggherrens prosjektkoordinator, Arve Tonning – tidligere ordfører i Ålesund.

Tonning kaller seg selv hoggestabbe, for det føler han at han har vært fra begynnelse til slutt. Fortsatt har byggherren krav om vindusutskiftinger hengende over seg og er i tillegg stevnet for retten av en huseier som mener å ha tapt mellom 800 og 900.000 kroner i husleieinntekter som følge av anleggsarbeidene. I en fase av anleggsarbeidene måtte byggherren også legge ut ca. 120.000 kroner i hotellovernattinger for naboer som syntes det ble for ubehagelig å bo nær anlegget. Totalregningen for dette parkeringsanlegget kan dermed bli en god del høyere enn entreprisekostnaden.

Automatisk
Om dette parkeringsanlegget vil bli mye brukt av bileierne gjenstår å se. I enkelte andre byer har det gått trått til å begynne med. I Ålesund har man gjennomført en åpen dag med godt besøk for å vise fram anlegget til publikum før åpning. I tillegg blir det gratis parkering den første måneden for at publikum skal venne seg til den nye parkeringsmuligheten.

Tonning sier at det tilbys et søylefritt parkeringsanlegg med behagelig takhøyde og god bredde på parkeringsplassene. Bredden er 2,40 m. Det samme er høyden. Det er lagt vekt på at parkeringen skal være så enkel som mulig. Anlegget holdes åpent 24 timer i døgnet. One Park har ansvaret for parkerings-
systemet. Det er ingen bom. Bilene fotograferes når de kjører inn og kan stå så lenge eieren ønsker. Betalingen skjer på vanlig måte ved utkjøring. Alternativt får bileieren tilsendt en faktura i posten med fakturagebyr påplusset.

Helårsplasser
– Det er stor mangel på parkeringsplasser i Ålesund, og vi regner med å selge en god del helårsplasser i anlegget. 130 slike helårsplasser er solgt før åpning, forteller Tonning.

Både Tonning og Austnes har nådd pensjonsalderen. Austnes har allerede kjøpt seg bobil og ser fram til en pensjonisttur nordover til Lofoten med kona. Han hadde bebudet sin avgang fra Kristiseter / Veidekke etter gjennomføringen av Aksla Parkering. Tonning og Austnes har imidlertid vært så fornøyd med hverandre at begge holder døra på gløtt for et videre samarbeid dersom Badeland bygges. Forutsetningen som er satt i reguleringsplanen for parkering i tilknytning til Badeland er nå oppfylt. Til og med heisen er på plass.


Flere prosjekter