Forbrukerombudet: Boligpapirer må fortsatt oppbevares i ti år

Finansdepartementet vil halvere oppbevaringstiden for viktige dokumenter i forbindelse med salg av bolig. I dag må eiendomsmeglere oppbevare slike dokumenter i ti år. Forbrukerombudet mener forslaget om fem års oppbevaringstid er lite forbrukervennlig.

Forbrukerombudet peker i en høringsuttalelse på at opplysningene som oppbevares fra kontrakter, dokumenter og journaler, kan være av stor betydning hvis det skulle oppstå en tvist.

– Enkel tilgang til saksdokumentene via eiendomsmeglerforetaket vil være en klar fordel ved tvistebehandling. Dokumentene er sentrale for sakens opplysning, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.

Selv om de fleste tvister og reklamasjoner i en bolighandel vil oppstå i løpet av fem år etter en handel, så finnes det unntak. Forbrukerombudet mener blant annet at i mange boligtvister viser det seg at selger visste om feil og mangler ved boligen ved salget, men unnlot å si ifra til kjøper. Da kan dokumenter fra salget være svært viktige.

– Når slike tvister oppstår, har det jo ofte gått mer enn fem år siden tidligere eier kjøpte boligen, sier Hovde Skjelbostad.

Forbrukerombudet legger også vekt på at slike dokumenter ikke inneholder opplysninger som krever en høy grad av sikkerhet, og at det med dagens teknologi ikke er spesielt tidkrevende eller dyrt for foretakene å lagre opplysningene i ti år.