Parkeringsanlegg Haraldsplass Diakonale Sykehus

5.000 billass med masser ble kjørt ut da Veidekke Entreprenør drev ut to fjellhaller og bygde et parkeringsanlegg under Haraldsplass Diakonale Sykehus i Bergen.

Fakta

Sted: Bergen
Prosjekttype:
Parkeringsanlegg i fjell
Kontraktssum eks mva:
100 milioner kroner
Kapasitet: 345 biler
Tiltakshaver:
Haraldsplass Diakonale Sykehus
Totalentreprenør:
Veidekke Entreprenør
Rådgivere: RIB, RI vei og søknad: Asplan Viak l RIGeo: Multiconsult l RIBr: Sweco
Underentreprenører/leverandører: Grunnentreprenør: Vassbakk & Stol l Spunting: Kynningsrud l Asfalt: Askøy Dekkelegging l Membran: W Giertsen Tunnel l Kantstøp: Asfalt og Maskin l Takhvelv: Warmbrodt l Natursteinsmur: Tonny Tufte Entreprenør l Ferdigbetong: Ølen Betong l Betongelementer: Nobi Voss l Trapper og rekkverk: Hamre l Stålarbeid: Fana Stål l Tekking: Fløysand Tak l Tekking ventilasjonshus: Tore Vågenes l Flettverksrekkverk: Multi Gjerdenett l Vegmerking: Vegmerking Vest l Dører: Atlas Industri l Maler: BHB l Rørlegger: Chr M Vestrheim l Elektro: Bravida l Ventilasjon: GK Norge l Heis: Ing. Stein Knutsen l Branntetting: Firesafe l Sprinkler: Tore Eide l Lås og beslag: Hole Lås l Port: Portmakeren

Anlegget, som rommer 345 biler, ligger inne i byfjellet Ulriken bak sykehuset. Innkjøringen er under sykehuset. Veidekke Entreprenør har bygd parkeringsanlegget i totalentreprise for Haraldsplass Diakonale Sykehus til en kontraktssum på 100 millioner kroner eks mva. Anleggsstart var i november 2014 og arbeidene ble fullført i mars i år.

– Parkeringsanlegget har to haller, hver med tre plan. Etasjeskillere er av hull-
dekker. Et plan er i hovedsak reservert for elbiler med lading, forteller anleggsleder Astrid Salomonsen i Veidekke Entreprenør.

Tørre haller
Effektiv høyde er 2,1 meter, og innkjøringstunnelen er 140 meter. Innkjørings- og betalingsbom ligger inne i fjellet. Fra anlegget er det sprengt ut en 90 meters gangtunnel til en planlagt sengepost på Haraldsplass Diakonale Sykehus. Parkeringsanlegget vil i stor grad brukes av pasienter og ansatte ved sykehuset.

Ifølge Astrid Salomonsen var dagsonen oppsprukket, mens fjellet inne i Ulriken består av gneis av meget god kvalitet.

– Derfor er hallene ganske tørre. I enden av innkjøringstunnelen var det litt vanntilsig, så her er det sikret med buer og sprutbetong. Injeksjon var ikke nødvendig, sier Salomonsen og legger til at anleggsarbeidet gikk greit.

– Vi hadde krav til rystelser på mindre enn 20 mm per sekund under sykehuset og der det var lav overdekning. Det var også utfordrende å arbeide under et sykehus i full drift. En periode sprengte vi kun etter klokken 16, det vil si etter knivtid på operasjonssalene, siden operasjonsutstyr er meget vart for rystelser. Vi tar med oss nyttige erfaringer i å arbeide under sykehus fra dette prosjektet, sier Salomonsen.

God fjellkvalitet
Seniorrådgiver Frode S. Arnesen i Multiconsult forteller at selskapet hadde geoteknisk prosjektering i påhugget og geologisk oppfølging ved bygging. Han sier at det var Multiconsult som anbefalte hvor haller og tilkomsttunnel burde ligge ut fra fjellets kvalitet.

– Det er god fjellkvalitet i hallene, men ikke så bra kvalitet i den ytre delen av fjellet. En tunnel fra andre verdenskrig går nær tilkomsttunnelen og her måtte vi bolte og bruke sprutbetong-
buer. Det mest spesielle i prosjektet var å drive tunnel under sykehus i drift. Med gjensidig samarbeid gikk det bra, sier Arnesen.

5.000 billass
Det er sprengt ut 48.000 faste masser fra hallene og tunnelene, noe som utgjør cirka 5.000 billass. En treboms rigg er brukt til boring og massene er kjørt ut med dumpere. Sprengning har skjedd med slurry.

Tilkomsttunnelene er sikret med PE-skum og alle bergrom er sikret med sprutbetong tilsatt PP fiber (og noen steder stålfiber). De øverste planene i hallene og tilkomsttunnel har platetak av aluminium.

Sprinklet
Det er brukt 1.600 kubikkmeter sprutbetong og 600 kubikkmeter ferdigbetong (B35), noe som utgjør til sammen 90 billass. Det er også brukt 295 hulldekker (samlet areal 5.600 kvadratmeter) på 16 meter, 52 søyler (40x40 cm) som er 12 meter høye og 600 løpemeter bjelker.

Hele parkeringsanlegget har universell utforming. Ventilasjonsanlegget har dobbelt sett kanaler og to vifter. Avtrekksluft suges ut gjennom en vaiersaget sjakt i den indre enden av atkomsttunnelen. Luften i hallene er stabilt åtte grader.

Både haller og området der bommene står er sprinklet. Trappehus og heis er trykksatt, og bom for innkjøring går automatisk ned hvis brannalarmen går.


Flere prosjekter