Kan digitalisering bedre marginene?

Mange av entreprenørene har jevnt over utfordringer med å komme over fem prosent på bunnlinjen, og er man over dette, regnes det som meget bra, spesielt for de med en viss størrelse i omsetningen. 

Det synes å være vanskelig for de fleste å stabilisere seg på et høyere nivå, uansett som man er inne i gode eller dårlige tider. Kan en digitalisering av byggevareflyten være med på heve marginnivået?

Ja, definitivt. Det mener i hvert fall Bengt Herning, direktør i Virke Byggevare. Han mener at de norske entreprenørene i langt sterkere grad må komme på banen innen digitaliseringsarbeidet, og savner engasjementet rundt effektiviseringsmulighetene som finnes innen håndteringen av byggeplasslogistikken.

Han peker på at aktørene innen varehandelen og industrien har hentet ut store gevinster gjennom å digitalisere samhandlingen. Likevel viser han til liten interesse fra entreprenørene, selv om dette altså kan føre til positive utslag direkte på bunnlinjen.

Det er opplagt mye å hente på å få en bedre flyt i håndteringen av byggevarer inn og ut fra byggeplass – og dette vil kunne føre til relativt store tidsbesparelser samt at man åpenbart også vil kunne bli enda flinkere til å kjøpe inn riktig kvantum. Dette er besparelser som selvsagt i stor grad vil komme entreprenørene selv til gode, så vi skulle tro at interessen var til stede for å teste ut nye løsninger, og da tenker vi ikke kun på byggevarehåndteringen, men hele måten å arbeide på.

Når mange entreprenører ikke ser ut til å ha den store interessen i å ta bruk nye løsninger, kan nok dette skyldes at den riktige informasjonen ikke er kommet frem til de riktige folkene – eller at man rett og slett forventer at dette blir for komplisert og tidkrevende å implementere. Da kan det være en god idé å lytte til de som allerede har prøvd dette - blant annet innen byggevarehandelen og industrien. Det finnes opplagt også utførende selskaper som har testet ut slike løsninger, og som helt sikkert vil kunne dele av sine erfaringer.

Byggenæringen har i stor grad vært en sinke i å ta bruk nye tekniske hjelpemidler og har ikke vært den drivende kraft i digitaliseringsarbeidet den burde være. Innen visse deler av næringen ser vi nå at dette bildet er i ferd med å snu, og det er derfor viktig at den største gruppen, entreprenørene, også ser mulighetene i å jobbe både smartere og bedre. De som ikke klarer å ta bruke de nye digitale hjelpemidlene, vil kunne gå en utfordrende tid i møte. Utviklingen går raskt, og de som har satset denne veien, har allerede et forsprang.