Hele den 8 kilometer lange strekningen får fire felt. Arbeidet skal etter planen være ferdig om tre år, våren 2019. Dette er det største enkeltprosjektet i Miljøpakken.
De første ukene og månedene skjer det mest på Klett og i området nord for krysset på Sandmoen/Hårstad.
Ny E6 skal bygges hovedsakelig i dagens trase, mens det daglig passerer opp mot 30.000 kjøretøy.
– Det er køer både på E6, E39 og Østre Rosten i dag. Med en god del anleggstrafikk og omlegginger av trafikken er det ikke til å komme bort fra at trafikkproblemene blir betydelig verre i anleggsperioden. Det er dessverre umulig å realisere prosjektet uten å påføre omgivelsene en del ulemper underveis. Vi forventer betydelig mer kø og lengre reisetid. Vi oppfordrer folk til å reise kollektivt, samkjøre og sykle, sier hovedbyggeleder Svein Soknes i Statens vegvesen til Miljøpakkens nettside.
Dette skal bygges:
- 8,1 km firefelts E6 med planskilte kryss hovedsakelig i dagens trasé
- Toplanskryss på Klett med E39
- Ombygging av dagens toplanskryss på Sandmoen
- Nytt toplanskryss på Hårstad ved forbrenningsanlegget
- 6,2 km gang- og sykkelveger
- 4,6 km fylkesveger og lokalveger
- Viltovergang sør for Sandmoen
- 7,2 km støytiltak og av dette 4,2 km støyskjermer
I kontrakten inngår også:
- Omfattende stabiliseringstiltak av kvikkleire, som gagner og sikrer store områder.
- Omfattende opprydning av forurensede masser.
- Legge bedre til rette for fisk og gyting i bekker på Klett.
- Mye masseflytting. Totalt skal ca. to millioner kubikkmeter masser flyttes. 500 000 kubikkmeter av dette er myr fra Heimdalsmyra, som i hovedsak skal lagres utenfor anlegget.
Totalt 21 betongkonstruksjoner; bruer, underganger, viltovergang og bekkekulverter.
- Nøkkelord
- Anlegg