Partner i KPMG, Torbjørn Amundsen.

– Utenlandsk konkurranse gir muligheter

Fredag arrangerer KPMG seminar for bygg- og anleggsbransjen i Stavanger som tar for seg utenlandsk konkurranse i næringen.

– 2015 har vært et krevende år for mange virksomheter, og usikkerheten knyttet til hva som venter i 2016 er betydelig. Samtidig er det lansert mange store offentlige prosjekter innenfor bygg, anlegg og infrastruktur, og mange setter sin lit til at disse skal skape ny aktivitet og positive ringvirkninger i vår region, sier partner i KPMG, Torbjørn Amundsen til Byggeindustrien.

Nye konkurranseformer

I offentlig sektor skjer det mye i forhold til anskaffelser og anbud, og nye konkurranseformer som har vært i bruk i utlandet, gjør seg gjeldende også i Norge.

– Flere av de kommende prosjektene er så store at de vil være interessante for utenlandske selskaper, men selskapene i vår region - ja selv de største norske entreprenørselskapene, vil antakeligvis være for små til å ta prosjektene alene. De utenlandske selskapene vil ønske å etablere samarbeid med lokale aktører. I vår region er det mange som ser på mulighetene for omstilling fra oljerelatert virksomhet til andre bransjer - herunder bygg og anlegg, sier Amundsen.

Utfordringer

Han forteller at seminaret vil vi ta opp hvilke utfordringer man kan stå overfor dersom man skal gå inn i rollen som underentreprenør for eller samarbeidspartner med en stor internasjonal virksomhet.

– Innovasjon Norge vil snakke om deres prosjekt knyttet til bedriftsnettverk og klynger. Vi vil også møte en representant for Aldesa, som er et av de store utenlandske selskapene som nå er i ferd med å komme inn i Norge. Selskapet vil dele sine tanker, ideer og strategier med oss, sier Amundsen.

– Må ikke gjøre seg irrelevante

KPMG-partneren mener at det er viktig at norske entreprenørselskaper ikke har avvisende holdninger til joint venture-kontrakter i fremtiden.

– Ved å innta avvisende holdninger, tvinger den norske entreprenøren det utenlandske selskapet til å løse oppgaven på en annen måte. Enten ved å bruke egne ressurser, eller ved å hente inn andre utenlandske selskaper som de har jobbet med tidligere. Resultatet blir at kompetansen bygges opp i utlandet, og de norske selskapene gjør seg selv irrelevante som fremtidige samarbeidspartnere, hevder Amundsen.

Gode erfaringer i Stangeland Maskin

– Vi er for så vidt positive til joint venture-samarbeid med utenlandske selskaper. Men forutsetningen er at vi selv velger samarbeidspartner. Alle utenlandske aktører i bransjen som skal jobbe i Norge, trenger en norsk partner med rikelig lokalkunnskap, sier markedssjef Tore Voster i Stangeland Maskin AS til Byggeindustrien.

Han sier at selskapet har opplevd det som et pluss å kunne utnytte kompetanse fra Europa, som for eksempel i joint venture-samarbeidet med Implenia under byggingen av Eiganestunnelen i Stavanger – et prosjekt til 2,1 milliarder kroner.

– Samtidig må vi ikke bli venner med for mange italienske og spanske selskaper, for ideelt sett ønsker vi ikke at utenlandske selskaper tar jobbene fra oss. Men Stangeland Maskin har ikke opplevd denne situasjonen, sier Voster.