– Det er ikke hver dag det åpner en bilfabrikk i Norge som har fått en kjempekontrakt. Paxster er et godt eksempel på hva vi ønsker mer av i norsk industri, sier Mæland i en kommentar til NTB.
Kontrakter
Paxster har en rammeavtale på 100 biler i året til Posten Norge, forteller konserndirektør Hans Kristian Torgersen.
Han opplyser at også New Zealand Post har skrevet en storkontrakt på leveranse av postbiler.
– Avtalen har en verdi som tilsvarer 70 millioner kroner i omsetning i året. Vi har også gjort en avtale med et selskap i Tyskland som skal selge kjøretøyer der, forteller Torgersen.
– Gjennom de nye kontraktene har vi sikret sysselsettingen langt ut i 2017, sier han.
Fabrikken har i dag 20 arbeidsplasser.
– Vi har til nå investert nærmere 50 millioner i dette prosjektet. Vi har allerede 200 biler ute i markedet, nå øker vi produksjon av 80 biler i måneden, forteller Torgersen.
Evne til omstilling
Mæland mener dette er et eksempel på en bedrift med et langsiktig og godt privat eierskap.
– De har evnet å omstille seg og har et klart mål – å utvikle et miljøvennlig og funksjonelt kjøretøy, sier hun.
Konseptet i Sarpsborg går utvilsomt rett inn i Høyres slagord om at omstilling av norsk økonomi og det grønne skiftet må gå hånd i hånd.
Sparer tidsbruk
Torgersen mener at utformingen av bilen ikke bare vil spare miljøet for forurensning, men også spare tidsbruk for brukeren.
– Et post- og avisbud går ut og inn av en bil mellom 400-800 ganger om dagen. Vi har utformet en åpen løsning som gjør det smidigere å levere post rett fra kjøretøyet, og mye raskere å gå ut og inn av. Vi har regnet ut at det er ca. 15 minutter å spare på dette hver time, sier Torgersen.
Vindavskjerming gjør at lufta inne i kjøretøyet står stille, og selv i mange minusgrader går det fint å kjøre rundt, mener han.
– Det er også en fordel at postbudet er kledd for utendørsopphold. Han eller hun går jo ut og inn hele tiden, understreker Torgersen.