Den første T-banen til nye Løren stasjon i Oslo. Pyntet med blomster og skiltet "101" for å symbolisere at Løren stasjon blir Oslos 101. stasjon. Foto: Birgitte Iversen / NTB scanpix

Oslo får Nordens største T-banenett

Åpningen av Nye Løren T-banestasjon søndag gjør Oslo til Nordens største T-baneby.

Pyntet med blomster og fullastet med Oslos toppolitikere og andre T-baneentusiaster kjørte den første T-banen mot Løren stasjon fra Stortinget presis klokken 13 søndag.

På den nye stasjonen, som ligger 26 meter under jorden midt i Lørenbyen, ventet kammermusikk og høytidelige taler nede på plattformen og korpstoner, T-bane-kake og pølser og folkefest oppe ved inngangen. Tusenvis av nye boliger er bygget i Lørenbyen det siste tiåret og oppmøtet fra beboerne i området var stort.

Klimavennlig

I tillegg til den nye T-bane-stasjonen har Sporveien også bygget en ny T-banetunnel mellom Økern og Sinsen. Utbyggingen gir Oslo det største T-banenettet i Norden med 101 stasjoner og kobler vest og øst i byen sammen på en ny måte.

– Lørenbanen er det største og viktigste kollektivtransportprosjektet i Oslo på ti år. Det er også en gledens dag for Oslo by som får knyttet til seg enda en ny bydel til T-banenettet, sier sporveissjef Cato Hellesjø.

– Utbyggingen er en milepæl for utviklingen av nye boligområder i Oslo i Oslo, fastslo byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i sin tale.

Han deltok under åpningen sammen med ordfører Marianne Borgen (SV) og byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

– Åpningen av Lørenbanen er et viktig grep for å få enda flere til å reise klimavennlig og gi Oslos innbyggere en enklere hverdag, uttalte Berg til NTB.

Ny sentrumstunnel

Løren stasjon er den første nye T-banestasjonen som er bygget i Oslo på ti år. Berg lover at det ikke skal ta like lang tid før neste kollektiv-nyhet kommer.

– De neste nye prosjektene er å bygge en ny sentrumstunnel og å få på plass Fornebubanen. Vi kommer til å bygge en rekke nye stasjoner de neste ti årene, sier hun til NTB.

Det nye byrådet har ambisjoner om å kraftig fremskynde dagens plan om ny sentrumstunnel innen 2025, men Berg sier det er for tidlig å antyde årstall.

– Vi jobber nå med å få finansieringen på plass og reguleringsplanen må også gjennomføres. Dette gjelder også Fornebubanen, men vi håper å få til både disse og andre viktige kollektivprosjekter til så raskt som mulig, sier hun.