Risa lavest på E39 Kirkehei-tunnelen

Rehabiliteringen av E39 Kirkehei-tunnelen i Mandal er en del av det nasjonale tunnelrehabiliteringsprosjektet som skal være ferdig i løpet av 2019, og Risa ligger best an til å få jobben.

Fire entreprenører har vist interesse for totalentreprisen:

  • AF Gruppen Norge: 60.655.936,80
  • Scanmatic Elektro: 52.422.035,00
  • TT Anlegg: 48.81.476.64
  • Risa: 45.499.909,70

Sikkerheten i tunnelen skal bedres, spesielt i forhold til brannsikkerhet og trafikkulykker og å møte kravene om at riksvegtunneler skal oppfylle kravene i Tunnelsikkerhetsforskriften innen fastsatt frist i 2019. I Kirkhei-tunnelen skal det gjøres flere tiltak.

  • Det blir satt opp fjernstyrte bommer utenfor tunnelen for stans av trafikk. Disse kombineres med røde blinklys-signaler og kameraovervåkning av innkjøringssoner tunnel. I tillegg etableres variabel skilting til bruk ved ev. trafikkomlegginger som følge av stengt tunnel i nærliggende kryss. Trafikkstyring fra Vegtrafikksentralen.
  • Høydehindre i dagsone foran begge tunnelender.
  • Ledelys / evakueringslys på tunnelvegg gjennom hele tunnelen. Dette kombineres med skilting av korteste rømningsveg.

Nye nødskap (telefon og brannslokningsapparater) monteres i tunnelen og ved de nye tekniske byggene.

Det skal også utføres elektroarbeid som ny og bedre strømforsyning, ny og bedre belysning og reservebelysning. I tillegg skal alt av elektriske kabler i tunnelen byttes ut. Fjellet i tunnelen skal også sikres.