Adm. dir. Øyvind Emblem (t.v.) og Supply Chain Manager Fredrik Brandal i Ramirent ser frem til å kunne åpne nybygget i fjerde kvartal 2016.

Ramirent bygger ny HUB i Enebakk

Ramirent har etablert en ny konsernstruktur og er nå i ferd med å rigge seg for en videre vekst.

– Vi skal nå bli mer salgs- og kundeorientert, og som et ledd i dette skal vi bygge en ny HUB i Enebakk rett utenfor Oslo, sier Øyvind Emblem, administrerende direktør i Ramirent Norge AS.

Det nye anlegget i Enebakk blir et av selskapets aller største satsninger noen sinne i Norge. Det nye anlegget, som settes opp i egenregi, vil koste ca. 100 millioner kroner og planen er at anlegget skal stå klart allerede i fjerde kvartal 2016.

Den nye spesialdesignede HUB`en skal inneholde lager, verksted, kompetanse og logistikk i tillegg til flere kontorer. Storsatsningen blir selskapets kompetansesenter for tyngre maskingrupper og løsningsleveranser.

– I dag har Ramirent flere mindre lokasjoner med lager og verksted som ikke alle er ideelt plasserte, og det er derfor et potensial for å gjøre vedlikehold og logistikk av maskiner mer optimal, noe som vil øke konkurransekraften vår. Vi skal rett og slett bli mer effektive i driften. Etableringen i Enebakk vil ikke ha noen betydning for våre eksisterende kundesentre i regionen. De vil trolig bli flere fremover, legger Emblem til.

I forbindelse med nyetableringen blir fem tidligere lokasjoner til én, og mer enn 50 mennesker og 23.000 maskiner får nye lokaler for lager, verksted og kontorer.

– Naturlig utvikling
– Denne etableringen er en naturlig utvikling av selskapet, og sett i sammenheng med innføringen av Supply Chain Management, vil vi nå kunne gi våre kunder enda bedre service, legger Emblem til.

Ramirent Norge vil med denne nyinvesteringen nesten fordoble tomtestørrelsen sammenliknet med dagens løsning. Den 40 mål store tomten på Enebakk skal muliggjøre en effektiv logistikk på tomten og for innkommende og utgående transport, og lokasjonen skal bli et viktig nav for selskapets virksomhet på Østlandet.

– Her samles høy kompetanse og kvalitetsutstyr innen stillas, klatrestillas/arbeidsplattformer, heiser, elektro, moduler, varme og tørk. Nå kan vi ta en større rolle i logistikken av maskiner og utstyr til store prosjekter, da vi tilbyr totalleveranser med kompetanse og det beste utstyret, sier Fredrik Brandal, Supply Chain Manager i Ramirent.

Internt skal dette føre til tettere oppfølging av maskinparken, som skal bli mer moderne.

– Vi vil bli flinkere på vedlikehold, og vi skal ikke ha gammelt utstyr i porteføljen, påpeker Brandal. Prosjektleder for utbyggingen er Partz Prosjekt AS.

Vekst
Ramirent Norge, som i fjor omsatte for rundt 1,1 milliarder kroner, har vært gjennom en omstilling det siste året - og organisasjonen har arbeidet for å bli enda mer salgs- og kunde-rettet.

– Vi skal være enda mer ute lokalt - der kundene er, sier Emblem.

Implementeringen av Supply Chain Management i organisasjonen er en del av dette arbeidet, og som skal hjelpe selskapet til å vokse.

– Målet er at vi skal spare penger for kunden. Gjennom innføringen av Supply Chain Management har vi selv full kontroll på hele maskinens livssyklus. Nå får våre kunder tilgang på nytt og sikkert utstyr, da våre internprosedyrer sørger for utfasing av gammelt og slitt materiell. Våre internkontroller sikrer at alt utstyr er ordentlig vedlikeholdt, som skal gi kunden mindre nedetid, sier Brandal.

Ill. Niels Torp Arkitekter