Vi pusser opp som aldri før

Nordmenn er verdensmestere i oppussing av egne hjem. Noe mer usikkerhet rundt den økonomiske situasjonen i Norge ser altså ikke ut til å legge en demper på investeringslysten i hjemmet. Vi skal i år bruke rundt 70 milliarder kroner på å ruste opp hjemme.

Over halvparten av de som eier egen bolig planlegger å pusse opp i år ifølge en undersøkelse YouGov har gjort på vegne av Byggmakker. Det er ikke spesielt overraskende at vi ønsker å bruke av våre penger til å ruste opp hjemme – dette markedet er rimelig uavhengig av økonomiske konjunkturer. Det er penger vi i all hovedsak har på bok som brukes til dette formålet, og det er ikke slik at mange tar seg vann over hodet på denne typen jobber. Mange har småjobber som skal utføres, andre større oppdrag som utskifting av bad, kjøkken, eller gjenre en større fornying av hele boligen.

Enkelte er urolige for at oljebremsen skal sørge for en stopp i boligmarkedet. Selv om det er regionale forskjeller er det fleste rimelig trygge på at så ikke vil skje. I enkelte områder er det naturligvis nå tungt, men i store deler av landet er boligmarkedet meget hett. Nybyggingen ser også ut til å holde god stand. Lave renter, et stabilt jobbmarked for de fleste, og en total sett god økonomisk situasjon sørger for at de fleste er trygge på egne investeringer – dette ser vi også igjen i rehabiliteringsmarkedet.

For selv om nybyggermarkedet er bra, er det også liten tvil om at rehabiliteringsmarkedet vil bli en stadig viktigere del av virksomhetene for aktørene i byggenæringen.

I motsetning til tidligere hvor mange gjorde oppussingsjobben selv, er dette nå noe stadig flere setter ut til profesjonelle. Vi ønsker ikke, eller er ikke i stand, til å ta hånd om både mindre og ikke minst de noe større jobbene selv i samme grad som før.

Dette må selvsagt byggenæringen også utnytte. For det er heller ingen tvil om at oppussingsmarkedet er den delen av næringen som i størst grad er omfattet av svarte tjenester. Her er fortsatt mye dessverre ugjort, og det er viktig at de seriøse aktørene virkelig viser at dette er et marked som er verdt å «vinne». Her har vi alle som forbrukere også et ansvar, sammen med myndighetene som må legge til rette for et best mulig fungerende marked.