Illustrasjonsfoto.

Sterk vekst i byggevaresalget - men Rogaland faller videre

Til tross for god veksttakt i bygevaresalget, viser tallene at det til dels er store geografiske variasjoner. Rogaland kommer dårligst ut.

Direktør Bengt Herning i Virke Byggevarehandel.

Omsetningsveksten for ti av de største byggevareaktørene i Norge viser en vekst på hele 6,2 prosent målt mot året før.

Særlig sterkt går proffsegmentet, som stadig kaprer andeler av det totale salget.

I all hovedsak skyldes de gode tallene ren organisk vekst, men i tillegg farges de også av inngåtte storkundeavtaler og konsolideringer i kjedene.

Særlig de lokale aktørene med begrenset geografisk nedslagsfelt viser en kraftig prosentvis utvikling, der flere kan vise til to-sifferet vekst. Målt i antall kroner er derimot bildet mer nyansert.

Bengt Herning, bransjedirektør Virke Byggevare mener det kan finnes flere årsaker til at aktørene med lokal forankring gjør det såpass godt.

- Både god lokal forankring og sterk merkevare i kjerneområder, men også vekst i lokal byggeaktivitet og lokalt rettet kampanjearbeid kan være årsaker som gir disse utslagene. Vi vet for eksempel at hyttemarkedet har gått sterkt i flere områder det siste året, mens aktiviteten i Rogaland har avtatt kraftig. Aktørenes geografiske tyngdepunkt påvirker således veksten kraftig, sier Herning i en pressemelding.

- Samtidig må det sies at de større aktørene fremdeles vokser godt, og at stordriftsfordeler i både innkjøp og logistikk er fortrinn som de nyter godt av, sier Herning.

-Vi ser med glede at byggevarehandelen igjen har hatt et godt år, og fortsatt sterk vekst i bolig- og hyttepriser, samt infrastrukturtiltak over statsbudsjettet er faktorer som vi mener vil gjøre at det også blir omsetningsvekst gjennom 2016. Hvor godt markedet går, gjenstår å se, avslutter Herning.