Fra venstre prosjektleder Jarle Bygd i Jernbaneverket, avdelingsdirektør Magne Steiner Malmo i Statens Vegvesen, prosjektsjef Brede Nermoen i Jernbaneverket og fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag fylke, Frode Revhaug. I bakgrunnen overgangsbrua på Mære, som høyst trolig må skiftes ut.

Må gjøre tiltak på 66 bruer ved jernbaneprosjekt

En undersøkelse av bruer og tunneler i forbindelse med elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen, viser at det må gjøres tiltak på 66 bruer og noen tilknyttede veisystemer før elektrifiseringen kan gjennomføres.

Det skriver Jernbaneverket i en melding.

Jernbaneverket er i dialog med Nord-Trøndelag fylkeskommune og Statens Vegvesen for å se på muligheter for samarbeid for å løse utfordringene. Forleden presenterte man tanker rundt dette på Mæresmyra sør for Steinkjer. Her vil det være behov for ny bru over jernbanen og partene ser samtidig muligheter for å utbedre et ulykkesbelastet vegsystem på stedet. Vi finner her blant annet ett av meget få lysregulerte fotgjengeroverganger på E6.

- Vi er glade for at de andre partene har tatt godt imot forslaget om samspill om utfordringene på Mære. Nå har vi muligheten for å løse flere påtrengende oppgaver samtidig. Det er hovedsakelig bruene på Mære og i Åsen som ser ut til å gi større byggeprosjekter. For øvrig vil det måtte gjøres mindre tilpasninger på alle 66 bruer, blant annet fysisk skjerming av strømledningen, forteller prosjektsjef Brede Nermoen i Jernbaneverket.

Jernbaneverkets behov gjelder spesielt høyden under bruene for å kunne få plass til kontaktledningsanlegget. Flere bruer må heves for å kunne løse dette.

Jarle Bygd er prosjektleder for arbeidet med bruer, tunneler og andre oppgaver som skal gjøre banestrekningene klare til å ta imot selve kontaktledningsanlegget:

-Vi vil nå ta for oss bru for bru og finne best mulige løsninger for hvert enkelt tilfelle, sier Bygd.

Fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag, Frode Revhaug og avdelingsdirektør Magne Steiner Malmo setter begge pris på initiativet fra Jernbaneverket.

-Elektrifiseringen vil gi et løft for hele regionen. Det foreligger ikke i dag verken budsjetter eller konkrete planer for hvordan samarbeidet med Jernbaneverket vil bli, men vi ønsker uansett å bidra med faglige råd og gode løsninger framover, sier Revhaug og Malmo.

Elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen gjelder strekningene Trondheim-Steinkjer, inklusive Stavne-Leangen banen og Hell-Storlien (Meråkerbanen). Samlet budsjett for byggingen er om lag tre milliarder kroner. Prosjektet skal være avsluttet senest i 2023. Utbyggingen vil gi mer miljøvennlige og moderne tog, bedre komfort og kapasitet både når det gjelder person- og godstrafikk.