Brødrene Brøndbo i Nord-Trøndelag er bekymret for Nye Veier-satsingen. Arkivfoto.

Småentreprenør frykter store kontrakter – men Solvik-Olsen mener de norske får nok å gjøre

Vedlikeholdsmilliarder skal sørge for sysselsetting i anleggsbransjen, men i Nord-Trøndelag er det fortsatt uro blant småentreprenører. Brødrene Brøndbo frykter større kontrakter vil knekke de små og bekymrer seg for Nye Veier-etablering.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og arbeidsminister Anniken Hauglie under torsdagens pressekonferanse om bruk av vedlikeholdsmilliarder på veinett, jernbane og langs kysten. Men vedlikeholdssatsingen har ikke dempet uroen blant alle entreprenører.

Torsdag inviterte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og arbeidsminister Anniken Hauglie til pressekonferanse for å fortelle om tusenvis av entreprenør-arbeidsplasser som skal trygges med regjeringens milliardsatsing på vedlikehold og fornying langs norskekysten, på veinettet og på jernbanen.

Totalt skal 9,4 vedlikeholdsmilliarder brukes i 2016.

– For meg så er veldlikeholdsarbeid et helt sentralt grep for å bremse den sysselsettingsutviklingen vi ser. Dette er prosjekter som kan settes raskt i gang, du trenger ikke snakke med fylkesmenn, du trenger ikke snakke med miljøorganisasjoner og du slipper mange års planlegging som store nye prosjekter krever, sa Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien om fordelene ved vedlikeholdsoppdragene.

Uro i Nord-Trøndelag

Til tross for vedlikeholdsmilliardene, er det uro i deler av anleggsbransjen. Større utbyggingskontrakter og vedlikeholdsoppdrag, i kombinasjon med regjeringens Nye Veier-satsing, er utgangspunktet for bekymringen.

I Nord-Trøndelag - der Nye Veier skal ha byggeherreansvaret for gigantprosjektet E6 Trøndelag - frykter Odd Erling Brøndbo i entreprenørselskapet Brødrene Brøndbo at det statlige veimarkedet på sikt vil forsvinne for de lokale entreprenørene.

De har selv kuttet ut statlige konkurranser, og satser utelukkende på private og kommunale oppdrag.

– I Nord-Trøndelag består markedet av maskinentreprenører – ikke av riksentreprenører. Og dersom man velger å bruke utenlandske eller bare store riksentreprenører, blir det ikke noen kontrakter igjen på de lokale firmaene. På kort sikt får det kanskje ikke så mye å si, men på lang sikt er det en utfordring for den lokale kompetansen i distriktet, sier Odd Erling Brøndbo til Byggeindustrien.

- Vanskelig å være liten

– Ketil Solvik-Olsen mener det blir mye å gjøre på norske små og mellomstore entreprenører i form av den rekordsatsingen på fornyings- og vedlikeholdsjobber, har han ikke et poeng?

– Vedlikeholdsoppdrag er interessante, men det kommer helt an på størrelsen på kontraktene som lyses ut. Og da blir det et spørsmål om hvem man skal ta hensyn til, er det oss som er mindre eller er det de store? I vår region preges markedet av firmaer med en omsetting fra 15 til 100 millioner kroner.

– Vi registerer jo også at Skanska også har problemer og må si opp folk. I en sånn markedssituasjon blir det vanskelig å være liten, sier Brøndbo.

Han tror enda større utbyggingskontrakter fører til at byggherrene går glipp av effektive, men små firma, som kan utføre arbeidet til lave priser og med et lavere konfliktnivå enn i gigantkontraktene

- Med mindre kontrakter blir situasjonen mye mer oversiktelig og ryddig. Og man får mye vei for pengene, mener Brøndbo.

- Smått passer ikke alle

Likevel er den erfarne maskinentreprenøren fra Trøndelag fullt klar over at  det er store lokale markedsforskjeller og at små firmaer ikke passer inn i alle type prosjekter.

– Det er ikke en tunnel på sju kilometer eller en bru jeg snakker om. Vi forstår også at det i visse distrikter ikke er egnet med småkontrakter. Men de statlige byggherrene må undersøke de lokale markedene og hva som passer best. Poenget er at det nye opplegget stenger nord-trønderske firma ute, og det er svært uheldig i vårt område med mange dyktige små og mellomstore entreprenører, sier Brøndbo.

Større kontrakter

Til tross for stigende arbeidsledighet, vil ikke Ketil Solvik-Olsen være med på at etableringen av Nye Veier - som trolig vil ha langt større kontrakter enn det den norske bransjen har vært vant til å håndtere - har kommet på et vanskelig tidspunkt for regjeringen.

– Jeg mener det er feil inngang. Nye Veier er også klar over at dersom du skal få ned kostnadene og bygge mer vei, så må du ha konkurranse. Når vi har møter med Nye Veier, så er vi veldig bevisste på at de også skal kunne ha en kontraktstrategi som gjør at vi har et marked som byr på det som lyses ut, sier Solvik-Olsen.

Statsråden tror også at det nye veiselskapet, i likhet med vedlikeholdsmilliardene, vil bidra til å sikre norsk sysselsetting fremover.

– Med dagens situasjon så betyr valutakursen at de norske selskapene har en konkurransefordel, sier Solvik-Olsen.



Nye Veier: - Fortsatt mange oppgaver for lokale entreprenører

Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier mener små- og mellomstore entreprenører vil være viktige bidragsytere for det nye veiselskapet.

Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier AS, mener det fortsatt vil være plass til de små og mellomstore aktørene. Her under sitt innlegg på årets Byggedagene-konferanse.

– Det er riktig at vi jevnt over i vår portefølje vil ha større kontrakter enn det man har vært vant med i Norge, men det vil fortsatt være mange oppgaver for mindre lokale entreprenører i våre prosjekter, sier Ingrid Dahl Hovland til Byggeindustrien.

Hun peker på at de store veiprosjektene til Nye Veier vil kreve mye forberedende arbeider. Dette er oppgaver som i stor grad lander på lokale hender.

- Det handler om omlegging av eksisterende veier, nye adkomstveier og etaberling av kulverter. På E18 Arendal-Tvedestrand som vi er i gang med nå, har lokale entreprenører gjort diverse forberedende oppdrag for til sammen 150 millioner kroner. Det er en betydelig sum vi snakker om, sier Hovland.

Nye Veier-sjefen legger til at kommende drifts- og vedlikeholdskontrakterogså i stor grad vil bli gjort av lokale aktører. 

- Nye Veier er med andre ord ikke et enten eller, men snarere et både og, sier Hovland.

- Brødrende Brøndbo peker på at det er store forskjeller i de lokale markedene i landet. Er det noe dere tar høyde for i deres forberedende arbeider?

- Vi bygger oss opp i de fire utbyggingsområdene vi skal bygge i, og i forbindelse med det gjør vi både lokalt- og sentralt markedsarbeid. Vi ser at det er ulike markeder i regionene, og vi vil ha en dialog med de lokale kreftene i forbindelse med prosjektene, sier Hovland som også tror lokale leverandører vil være en del av Nye Veier-prosjektene som underleverandører.

- Det har alltid vært sånn at lokale deltar i større samarbeid, så er opplagt at det er en mulighet også i våre prosjekter, sier Ingrid Dahl Hovland.