Torsdag hadde de to ministerne samlet direktørene i både Kystverket, Jernbaneverket og Vegvesenet for å vise det samlede trykket etatene har på vedlikehold.
Over statsbudsjettet for 2016 er det til sammen satt av 9,4 milliarder kroner som skal brukes til vedlikehold og fornyelse.
Under pressekonferansen i Oslo var budskapet klart:
Vedlikeholdsarbeider langs norskekysten, på veinettet og på jernbanen skal sikre norske arbeidsplasser.
– De prosjektene vi har sett her i dag, er kjempeviktige for sysselsettingen i Norge. Man regner at man får et årsverk per to millioner kroner som blir bevilget, og med de milliardsatsingene her, så gir det store sysselsettingseffekter. Så vet vi at byggebransjen og anleggsbransjen har ulike utfordringer og muligheter, men at vedlikeholdssatsingen er viktig er helt åpenbart, sier Anniken Hauglie til Byggeindustrien.
– Hvor viktig er det at disse kontraktene forblir på norske hender?
– Det er kjempeviktig. Som det ble sagt her så går jo over 90 prosent av kontraktene til norske bedrifter. Og når vi har en situasjon der ledigheten øker, blir det særlig viktig at kontraktene går til norske bedrifter og at de sikrer norske arbeidsplasser, sier Hauglie.
Raskere prosess
Også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen understreket hvor viktig vedlikeholdssatsingen er for å sikre arbeidsplasser hos de norske entreprenører.
– For meg så er veldlikeholdsarbeid et helt sentralt grep for å bremse den sysselsettingsutviklingen vi ser. Dette er prosjekter som kan settes raskt i gang, du trenger ikke snakke med fylkesmenn, du trenger ikke snakke med miljøorganisasjoner og du slipper mange års planlegging, sier Solvik-Olsen.
Ifølge statsråden er det ofte snakk om få måneder fra det gis grønt lys til et prosjekt, til man er i gang.
– Det handler egentlig bare å sørge om at pengene kommer, fordi planene ligger allerede klare i etatene, sier Solvik-Olsen.
Umiddelbar effekt
Nettopp derfor mener han vedlikholdssatsingen er et vel så effektivt motkonjunkturgrep som å satse på helt nye veiprosjekter.
– Den dagen vi bestemmer at det skal bygges en ny vei, så er det mye kontorarbeid som må til uten at det skapes en umiddelbar sysselsettingseffekt ut i entreprenørbransjen. Det er ofte der vi ser at vi har utfordringer i dag, sier Ketil Solvik-Olsen.
Vegdirektøren: - Dette er arbeid og ordrer
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen sier satsingen underbygger det som er tydelig uttalt fra transportetatene i plangrunnlaget til NTP, nemlig at vedlikeholdsetterslepet skal bort i løpet av en 12-årsperioden.
Men vegdirektøren vil ikke mene noe om vedlikeholdsstrykket man ser nå er skreddersydd for å holde sysselsettingen på et høyt nivå.
– Det får nesten statsråden svare på, men når det er sagt så er det ikke merkelig at entreprenørene er opptatt av arbeidsplasser og ordrer. Dette vi snakker om her i dag er både arbeid og ordrer, det, sier Gustavsen.