På disse veiene skal vedlikeholdsmilliardene brukes

Forfallet på riksveiene har nå stoppet opp. I fjor var første gang på mange år uten at forfallet økte. Se hvilke veier som blir prioritert i år.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen

- Som fagetat mener vi dette er en svært gledelig utvikling, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en pressemelding.

Følger du denne linken kommer du inn på kartet som viser hvilke veier som får et vedlikeholdsløft i løpet av 2016.

- Tung satsing på drift og vedlikehold

- Det er viktig at vi bygger ut vegnettet vårt og på den måten bidrar positivt til samfunnsutviklingen. Samtidig er vi forpliktet til å ta vare på og gjøre stadige forbedringer på det vi har bygget. Denne forpliktelsen etterlever vi nå gjennom en tung satsing på drift og vedlikehold, legger han til.

Ifølge veidirektøren er utfordringen todelt: I første rekke må forfallet stoppes. Deretter er det snakk om å ta igjen tidligere forfall.

- 2015 var det første året at forfallet ikke økte, noe som er positivt i seg selv. I tillegg er det tilfredsstillende at vi i år vil ta igjen forfallet med 1,3 milliarder kroner, sier Gustavsen.

Nær 80 prosent tilfredsstillende dekke

Totalt for 2016 er det satt av nærmere 4,2 milliarder kroner til vedlikehold og fornying av riksvegene. De største andelene av denne summen vil gå til fornying og veidekker.

I Norge legges det nå nytt asfaltdekke på riksveiene gjennomsnittlig hvert niende år.

I fjor var 79,9 prosent av vegdekket på riksveiene tilfredsstillende.

Dette er en oppgang fra året før da tallet var 76,5 prosent.

I 2016 er ambisjonen at tilstanden skal være minst like høy som i fjor.

1230 kilometer riksvei skal etter planen asfalteres i år

Betydelige summer på tunneler og broer

- Vi skal bruke betydelige summer på både tunneler og broer. Innsatsen vi legger ned skal komme hele samfunnet til gode, både privatpersoner og næringsliv skal nyte godt av dette, sier Gustavsen.

Han understreker viktigheten av at veinettet skal betjene næringslivet på en god måte. Som ett eksempel viser han til at Vegvesenet allerede har satt i verk tiltak som har fått store, positive ringvirkninger for tømmernæringen.

Sysselsetter 4300 personer

- Og nå jobber vi med en gjennomgang av broene riks- og fylkesveinettet for å se hvilke som kan tillates for modulvogntog, forteller Gustavsen.

Ifølge beregninger vil sysselsettingseffekten av innsatsen på drift og vedlikehold av riksveinettet i år være på 4300 personer.