Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Riksrevisjonen med knallhard kritikk mot jernbane-vedlikeholdet

Publisert: 15.03.2016 23:58. Sist endret: 16.03.2016 00:27.

Riksrevisjonen har lagt frem en rapport som rammer vedlikeholdsarbeidet til Jernbaneverket hardt. Den gir et bilde av at milliardene som er brukt til vedlikehold har hatt liten effektivt, at det er for dårlig styring på arbeidet som er gjort og at det er for dårlig informasjon om midlene brukes effektivt.

Flere nettledere

  • Den siste kneika?
    08.03.2021
  • NTP-lekkasjene kommer tett
    07.03.2021
  • Nå skal det bli nye baner
    04.03.2021
  • Utnytt muligheten!
    03.03.2021
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
    02.03.2021
  • Viktig dag for næringens fremtid
    02.03.2021
  • Koronaen utfordrer
    26.02.2021
  • Økt ansvar på kommunene
    25.02.2021
Les flere

Nettleder

Den siste kneika?

Les også:

  • NTP-lekkasjene kommer tett
  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Samferdselsministeren om avlysning av rådgiverkonkurranse: - Beklagelig situasjon
  • Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen
  • Den siste kneika?
  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal
  • NHO venter kraftig fall i hjemmekontorbruk etter pandemien
  • Verdensarvområder i Norge får 65 millioner kroner
  • Færre fusjoner enn ventet i 2020
  • Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke i Bergen
  • Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes
  • Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Rapporten fra Riksrevisjonen er oppsiktsvekkende hard mot både Jernbaneverket og Samferdselsdepartementet. Fra 2006 og frem til 2014 skal vedlikeholdsbudsjettet ha økt med rundt 110 prosent, men punktligheten oppleves fortsatt som ustabil. Riksrevisjonen peker sågar på at mens driftsstabiliteten har blitt bedre fra 2011, var oppetiden og regulariteten som Jernbaneverket måles på fortsatt dårligere i 2014 enn i 2006, og Riksrevisjonen er kritisk til at man ikke har fått til mer med de bevilgede midler. Riksrevisor Per Kristian Foss sier rett ut at Jernbaneverket og Samferdselsdepartementet ikke har god nok styring.

Denne rapporten treffer helt klart Jernbaneverket og ledelsen for hvordan de har prioritert sitt arbeid og evnen til å få ting gjort med de midler som finnes til rådighet. Men også oppdragsgiver Samferdselsdepartementet rammes hardt for sin manglende oversikt og ikke minst evne og vilje til å skaffe seg den nødvendige informasjon.

Selv om bevilgningene til å lukke vedlikeholdsetterslepet har vokst kraftig de senere årene ser dessverre effekten i stor grad ut til å ha uteblitt. Det er selvfølgelig ikke bra – ved bruk av så store midler burde man kunne forvente mer. Om man ikke har bedre regularitet enn i 2006 ser dette åpenbart ikke bra ut, selv om utviklingen nå skal være på riktig vei.

Jernbaneverket sier i en uttalelse at mye av informasjonen som fremlegges av Riksrevisjonen er riktig, men peker på at det er fra nå av vedlikeholdsarbeidet virkelig vil få en effekt.

Så kan man selvsagt også spørre seg om nivået på bevilgningene. Det har vært en kraftig økning i perioden som omtales, men vi vil nok påstå at økningen kommer fra et altfor lavt nivå. Bevilgningene tilbake i tid har vært altfor lave, og vedlikeholdsarbeidet har blitt nedprioritert. Dette er ikke Jernbaneverkets skyld, med den til enhver tid sittende regjering. Og her må selvsagt tidligere regjeringer ta sin del av skylda.

Rapporten fra Riksrevisjonen viser at det fortatt er mye ugjort innen jernbanesektoren. Derfor må vedlikeholdsbevilgningene ytterligere opp, men det er selvsagt også viktig at pengene brukes riktig. Her får nå Jernbaneverket et ekstra press på seg etter fremleggelsen av Riksrevisjonens rapport. Nå kommer både departementet og samfunnet forøvrig å følge ekstra godt med.

Ledelsen i Jernbaneverket får nå en viktig oppgave med å vise at de makter å snu utviklingen. Ledelsen i etaten pekte tirsdag på at forbedringene vil synlige nå fremover. Vi håper de får rett.

Fra 1. januar omorganiseres også Jernbaneverket, og deles i to, med et Jernbanedirektorat og et Jernbaneinfrastrukturforetak. Sittende jernbanedirektør Elisabeth Enger skal lede det nye Jernbanedirektoratet som får ansvar for de styrende og koordinerende oppgaver. Her har må hun må definitivt levere varene.

I en tid der kollektivtrafikken generelt og jernbanen spesielt, blir viktig for å løse fremtidens transportbehov, er vi som nasjon helt avhengig av et velfungerende jernbanetilbud. Det er ikke godt nok i dag, og det er flere som så må sørge for at samfunnet får tilbudet vi trenger.

Nøkkelord:

Leder
 

Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel:
- Beklagelig situasjon

 

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo:
- Har kastet bort tid og krefter

 

Reagerer kraftig på kontraktsavlysning:
- En skandale som Hareide må rydde opp i

 

Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke
i Bergen

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen