Statens vegvesen, Vegdirektoratet søker to nye HR-ledere

Statens vegvesen arbeider for at både gående, syklende, kjørende og kollektivreisende skal komme trygt fram. Vi planlegger, bygger, drifter og vedlikeholder riks- og fylkesveger og har tilsyn med kjøretøy og trafikanter. Som fylkeskommunenes og statens vegadministrasjon bidrar vi med faglig grunnlag for politiske beslutninger og setter dem ut i livet. Vi er en stor samfunnsaktør med over 7600 engasjerte medarbeidere med bred kompetanse fordelt på Vegdirektoratet og fem regioner.

FirmaStatens vegvesen Vegdirektoratet
FylkeOslo
Søknadsfrist30.03.2016

HR-funksjonen i Statens vegvesen skal bidra til at vi til enhver tid har riktig kompetanse og kapasitet til å ivareta vårt samfunnsoppdrag. Som medarbeider hos oss vil du være med på å påvirke samfunnsutviklingen, og du får mulighet til å bidra til framtidsrettede løsninger innen HR-området.

Statens vegvesen søker avdelingsdirektører til to nyetablerte seksjoner. Seksjonene HR Utvikling og HR Forvaltning er en del av HR- og administrasjonsavdelingen i Vegdirektoratet. Avdelingen består av ca 250 engasjerte medarbeidere og dekker et bredt spekter av støttefunksjoner. Begge avdelingsdirektørene vil være en del av avdelingens ledergruppe. Du vil rapportere til direktør HR- og administrasjon som er en del av etatsledelsen i Statens vegvesen.

Seksjonene skal ivareta oppgaver på virksomhetsnivå og vil ha tett dialog med lokal HR-funksjon i regionene, linjeledelsen, tjenestemannsorganisasjonene og vernetjenesten.

Leder for seksjon HR Utvikling

Seksjonen har hovedansvar for å realisere etatens nye strategi for utvikling av mennesker og organisasjon. Seksjonen har ansvar for lederutvikling, medarbeiderskap, intern kompetanseutvikling, mangfold og helsefremmende arbeidsplasser. Som leder vil du få ansvaret for å lede og koordinere utviklingsarbeidet i tett dialog med lokale HR-funksjoner og etatsledelsen. Seksjonen består av 13 medarbeidere, lokalisert i Oslo og Trondheim.

Kvalifikasjonskrav

  • relevant høgskole-/universitetsutdanning av minimum 4 års varighet. For kandidater med sterk og allsidig praksis fra fagområdet og gode personlige forutsetninger for stillingen, kan kravet til utdanning fravikes
  • ledererfaring, fortrinnsvis fra kompleks kunnskapsorganisasjon
  • erfaring fra flere av seksjonens ansvarsområder med vekt på utvikling av ledelse og en fremtidsrettet HR-funksjon

Vi ønsker oss en leder som

  • kan bidra til innovasjon og utvikling
  • er forretningsorientert og har god organisasjonsforståelse
  • har kunnskap om beslutningsprosesser
  • har strategiske evner og kan handle operativt med fokus på nytteverdi og resultater

Leder for seksjon HR Forvaltning

Seksjonen ivaretar arbeidsgiverfunksjoner på virksomhetsnivå innen lønn, arbeidsvilkår, partssamarbeid, arbeidsrett og medarbeiderrelasjoner. Seksjonen er ansvarlig for alle personaladministrative prosesser og har ansvar for bemanningsplanlegging og rapportering. I tillegg har seksjonen prosessansvar for rekruttering, introduksjon av nye medarbeidere, sykefraværsoppfølging, konflikthåndtering og omstilling.

En viktig del av seksjonens daglige oppgaver er støtte og veiledning overfor lokale HR-enheter og linjeledere i spørsmål som er knyttet til lønn, arbeidsvilkår og personalsaker. Samarbeid med tjenestemannsorganisasjonene er en annen viktig del av oppgavene. Seksjonen er eier av HR-systemene i etaten. Som leder vil du ha ansvaret for 32 medarbeidere. Av disse er 24 lokalisert til en landsdekkende lønnsenhet med egen leder.

Kvalifikasjonskrav

  • relevant høgskole-/universitetsutdanning av minimum 4 års varighet. For kandidater med sterk og allsidig praksis fra fagområdet og gode personlige forutsetninger for stillingen, kan kravet til utdanning fravikes
  • ledererfaring, fortrinnsvis fra offentlig virksomhet
  • kjennskap til det statlige tariffområdet og relevant lov og avtaleverk
  • erfaring fra ledelse av forhandlinger og samarbeid med tjenestemannsorganisasjoner

Vi ønsker oss en leder som

  • er løsningsorientert med gode pådriverevner
  • er resultatorientert
  • er innovativ og ønsker å videreutvikle seksjonens fagområder
  • har god forståelse for digitalisering og gevinstrealisering

Felles for stillingene

Vi verdsetter ledere som evner å effektivt omsette ideer til handling. Det er videre viktig at du som leder har et helhetsperspektiv, og kan bidra på tvers i avdelingen.

Alle ledere i Statens vegvesen må ta ansvar for å utvikle sine medarbeidere og seg selv, og være bevisst på at de er rollemodeller og kulturskapere. I Statens vegvesen ønsker vi å være profesjonelle, fremtidsrettede og inkluderende. Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et engasjert og solid fagmiljø som tenker nytt, deler kunnskap og jobber tett sammen.

Vi gir deg viktige oppgaver med mye ansvar, og vi trenger medarbeidere som ønsker å utvikle seg i takt med nye utfordringer. Medarbeiderne våre forteller om spennende arbeidsdager med god balanse mellom arbeid og fritid.

Vi tilbyr også disse godene

  • egne lederutviklingsprogram og gode muligheter for faglig påfyll
  • fleksitid og gode ordninger for avspasering
  • god pensjonsordning og mulighet for lån i Statens pensjonskasse
  • godt arbeidsmiljø i et flott og lyst kontorbygg med fin beliggenhet ved Alnaelva på Bryn i Oslo, med gode offentlige kommunikasjonsmuligheter
  • gode velferdsordninger som trim, bedriftsidrett, hytteleie og sosiale treff

Lønn avtales nærmere i samsvar med vår lønnspolitikk.

Vil du vite mer kan du kontakte direktør HR- og administrasjon Vidar Lødrup, 905 59 143.

Statens vegvesen skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile befolkningen. Vi legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om din søknad kan bli offentliggjort selv om du har bedt om unntak fra offentlig søkerliste. Du vil bli varslet om det.

Søk stilling

Vis flere stillinger: