- Overskuddsmasser fra Strindheimtunnelen ble brukt til å bygge ny bydel i Grillstadfjæra, sier prosjektleder Harald I. Johnsen. (Foto: Statens vegvesen)

Har funnet mottakere til overskuddsmasser til E39-prosjekt

I fjor høst søkte Statens vegvesen etter aktører som var interessert i å motta overskuddsmasser fra den planlagte tunnelen under Romsdalsfjorden i Møre og Romsdal.

Interessen var stor, totalt kom det inn ca. 35 henvendelser fra både offentlige og private aktører.

- Det er en viktig milepel for prosjektet at overskuddsmassene er sterkt ønsket i gode prosjekter i nærområdet. Det er vist interesse for fire-fem ganger mer stein enn det fjordkryssingen er beregnet å gi, forteller prosjektleder Harald I. Johnsen til vegvesen.no.

Fjordkryssingen er beregnet å gi mellom 3,5 – 4 millioner m3 anbrakte masser, som tilsvarer omtrent 400 000 lastebillass med stein. Et av kriteriene for utvelgelse av mottakere er at steinmassene skal brukes til samfunnsnyttige formål.

Vegvesenet har hittil inngått intensjonsavtaler med åtte av de interesserte, blant annet Kjerringsundet AS, Avinor Vigra, Molde og Romsdal havn, Fræna og Vestnes kommuner og grunneiere på Vik. I tillegg vil vegprosjektet selv ha behov for betydelige mengder stein til både fyllinger og vegoverbygning.

- Totalt tror vi at vi kommer til å inngå opptil femten intensjonsavtaler, og vi håper å få på plass de siste ganske kjapt. Det er en vinn-vinn situasjon at overskuddsmassene kan brukes til samfunnsnyttige formål, sier Johnsen.

En intensjonsavtale er en avtale hvor det uttrykkes enighet om å forhandle om en endelig avtale. Et av forbeholdene er at økonomien er på plass hos mottakerne, samt at begge partene har en avklart plansituasjon for å gjennomføre tiltakene.

- Vi ser for oss at mottakerne får steinen gratis mot at de dekker transportkostnadene, forteller Johnsen.

For å sikre at massene kan gjenbrukes opplyser Johnsen at en må bruke konvensjonell «drill and blast» ved driving av tunnelen under fjorden.

- Det vil være store masseuttak under drivingen av tunnelen, så for å sikre at vi kan bruke massene som planlagt legger vi opp til å benytte konvensjonell tunneldriving. Om du bruker tunnelboremaskin til drivingen vil du få en helt annen nedbryting av steinmassene, som gjør det vanskeligere å bruke det til formål som f.eks. fylling på veier og til å produsere pukk, forklarer Johnsen.

Selv om E39 Romsdalsfjorden (Vik-Julbøen) ikke er omtalt i plangrunnlaget til neste Nasjonal Transportplan (NTP), fortsetter planleggingen for fullt. Vegvesenet forholder seg til gjeldende NTP og vil sluttføre reguleringsplanleggingen i løpet av 2016. NTP for 2018-2029 skal vedtas i Stortinget i juni 2017.