Monteringen av PE-skumplatene pågår for fullt i Filefjelltunnelen. Foto: Statens vegvesen

Monterer 100.000 kvadratmeter skumplater

Selv om det var gjennomslag i Filefjelltunnelen i høst, er det mye arbeid som skal gjennomføres før åpningen om ett og et halvt år.

Et langvarig etterarbeid startet i Filefjelltunnelen etter gjennomslaget 27. oktober i fjor, og det vil vare helt fram til høsten 2017 når tunnelen åpnes for trafikk.

Hæhre Entreprenør er nå nesten ferdig med å renske ut masser fra bunnen av den 5,8 km lange tunnelen, og de er kommet langt med å bygge opp ny veibane.

Legging av drensledninger og trekkerør går også etter planen, og arbeidet med å vann- og frostsikre tunnelen er godt i gang.

– Totalt skal det monteres nesten 100.000 kvadratmeter PE-skumplater i to lag i tak og vegger av tunnelen. Dette gjør vi for å lede bort lekkasjevann fra fjellet og hindre at det fryser til is på veibanen, sier Sverre Kjos-Wenjum, teknisk byggeleder i en pressemelding.

Utenpå PE-skumplatene skal det monteres armeringsnett som skal dekkes med sprøytebetong for å brannsikre konstruksjonen. Dette er et tidkrevende arbeid som vil vare til ut på høsten 2016. Langs begge sidene av tunnelen skal det støpes kantstein og rekkverk, og deler av dette kan først skje etter at vann- og frostsikringenm er ferdig.

Før elektromonteringen i tunnelen kan starte skal det asfaltere og fem betongbygg for elektroinstallasjonene, samt en kabelbru i taket i heile tunnelen, skal monteres

– Etterarbeidet i tunnelen er i rute, og det er forventa at elektroarbeida vil starte opp i januar 2017, slik at det kan gjerast ferdig fram til opning hausten 2017 som planlagt, seier Kjos-Wenjum.