Adm. dir. Ståle Rød i Skanska Norge, adm. dir. Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier, Professor Torger Reve ved Handelshøyskolen BI, adm. dir. Elisabeth Wedø i Sykehusbygg og adm. dir. Jon Sandnes i BNL deltok på en paneldebatt under Byggedagene.

Nye Veier-sjef overrasket over bransjesutring

Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier er overrasket over mangelen på endringsvilje i den norske anleggsbransjen.

- Jeg trodde Nye Veier var en gavepakke som anleggsbransjen hadde sett frem til. Derfor er jeg litt overrasket over at det har vært litt mye sutring og litt lite endringsvilje i forhold til å tenke nytt, sa Ingrid Dahl Hovland i en paneldebatt under Byggedagene.

Konservativ bransje

Adm. dir. Ståle Rød i Skanska deltok også i debatten, og ble naturlig nok bedt om å kommentere Hovlands sutreutspill.

- Bygg og anlegg er en relativt konservativ bransje der alt som er nytt og alle som snakker litt høyt møter motbør. Jeg tror vi skal tolke dette til det positive. Nye Veier ønsker å tenke nytt og de har signalisert at de ønsker å jobbe på nye måter. Da må man gjøre bransjen i stand til å levere på de forutsetningene det legges opp til og det krever litt tid, sa Rød.

For store kontrakter

Entreprenørene har blant annet ytret bekymring over kontraktstørrelsen Nye Veier legger opp til. Mange mener milliardoppdragene blir for store for det norske entreprenørmarkedet. Hovland kunne imidlertid berolige bransjen.

- Våre kontrakter kommer typisk til å ligge fra en halv milliard og opp til fire milliarder kroner. Vi vil ligge høyere enn det bransjen er vant til fra Statens vegvesen, men allikevel ikke så høyt som noen av de størrelsene som har vært diskutert. Vi er ganske trygge på at mange av de aktørene som sitter i salen i dag vil gi oss gode anbud, sa Hovland.

Forstår at bransjen reagerer

Ståle Rød er ikke overrasket over at bransjen har reagert på signalene Nye Veier har gitt rundt kontraktsstørrelser.

- Hvis man går fra en kontraktstørrelsestandard på mellom 0,5 og 1 milliard kroner til 4-6 milliarder kroner, så reagerer bransjen. Hvis dette er en utvikling som vil skje over tid gjør man bransjen i stand til å bygge seg opp og til å levere, sa Rød.

Vil ikke diskutere tak

Også BNL-sjef Jon Sandens ble bedt om å kommentere hvorvidt Nye Veier kontraktene blir for store for norske entreprenører.

- Alle markeder klareres over tid. Vi må ikke ha en diskusjon om tak på kontraktene. I 2006 var en stor kontrakt 600-700 millioner og i fjor signerte Veidekke norgeshistoriens største veikontrakt på 2,3 milliarder kroner. Når vi nå begynner å snakke om enda større kontrakter så handler dette om å forberede markedet på å få det til, og vi skal få det til, sa Sandnes.