Nå skal Nye Veier levere

Etter etableringen 1. januar samt forberedende arbeider før jul, er Nye Veier AS - Solvik-Olsens nye veiutbyggingsselskap - i ferd med å komme ut av startblokkene.

Mot slutten av forrige uke lanserte den nye statlige byggherren, som rapporterer direkte til Samferdselsdepartement, og jobber på siden av Statens vegvesen, hvilke frem strekninger de først vil prioritere. Oppstartsporteføljen består totalt av syv veistrekninger med en investeringsramme på cirka 130 milliarder kroner.

Selv om Statens vegvesen naturligvis har et langt høyere budsjett, er det slett ingen liten byggherre landets anleggsentreprenører nå har fått som ny oppdragsgiver. De skal bygge ut flere omfattende strekninger, med ansvar for store summer og de har en viktig samfunnsmessig funksjon.

Organisasjonen er fortsatt i ferd med å bygge seg opp, og det er ikke alle posisjoner som er besatt. Men de er nå klare til å sette i gang med oppgaven de er satt til å gjøre – å bygge veier – og det skal helst skje både raskere og billigere enn hva man har fått til tidligere. Det er i hvert fall det som er målet til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som har lagt ned mye prestisje i opprettelsen av den nye statlige byggherren. Han mener helt bestemt at det er mulig å gjøre ting bedre og raskere enn før, når de rette forutsetningen er til stede.

Dermed har Nye Veier mye å leve opp til. Statens vegvesen har gjennom mange år utviklet sin omfattende organisasjon, som selvsagt kan være både en styrke og en utfordring. Nå skal Nye Veier vise hva de kan, og de har allerede markert seg bransjen. De mener mye kan gjøres for effektivisere måten vi bygger på i dag, og har trukket opp flere eksempler som kan effektivisere utbyggingen.

Nylig lyste de ut prosjektet E18 Tvedestrand-Arendal på Doffin, og dermed er de nå i full gang med oppgaven. Det vil åpenbart bli stor interesse for disse jobbene, både fra norske og utenlandske aktører. Det er meldt om mange interessenter. Mange av utbyggingene til Nye Veier vil bygges ut sammenhengende over lengre strekninger, som ifølge veibyggeren, er et av de viktigste kriteriene for å kunne bygge mer effektivt. Det betyr også store kontrakter, og det skal bli spennende å se hvordan markedet reagerer på dette.

Vi vil om relativt kort tid finne ut enda mer konkret rundt hvordan Nye Veier skal operere i markedet, og det er liten tvil om at det er mange rundt om i landet som vil følge denne prosessen tett. Det gjelder selvsagt både det politiske miljøet, men ikke minst både entreprenørene og selvsagt Statens vegvesen.

(Under Byggedagene 8. mars kommer adm. dir. Ingrid DahlHovland for å fortelle mer om Nye Veiers videre utvikling.)